3.3.1.1.2
Novela vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady 2025
Bc. Kateřina Březová
Ve Sbírce zákonů vyšla pod číslem 18/2025 Sb. novela nejdůležitější odpadové vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Účinnost nastala 1. 2. 2025. Ale pozor – údaje zaznamenané do průběžné evidence od 1. do 31. ledna 2025 musí být uvedeny do souladu s požadavky novelizované vyhlášky č. 273/2021 Sb. do 31. března 2025. Novela mění i vyhlášku o podrobnostech nakládání s vozidly s ukončenou životností a vyhlášku o podrobnostech nakládání s některými výrobky s ukončenou životností.
NahoruEvidence a ohlašování
Podle přechodného ustanovení v § 80 odst. 4 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, se v letech 2021 až 2024 průběžná evidence vedla a roční hlášení za tyto roky se podávalo podle požadavků předchozí právní úpravy, tj. vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Současně přechodné ustanovení v § 80 odst. 4 vyhlášky č. 273/2021 Sb. výslovně uvádí, že v letech 2021 až 2024 se průběžná evidence odpadů v zařízení určeném pro nakládání s odpady, které přijímá vybrané kovové odpady, nevede podle přílohy č. 14 k vyhlášce č. 273/2021 Sb.
Vyhláška č. 273/2021 Sb., která nabyla účinnosti 7. srpna 2021, nastavila poměrně dlouhé přechodné období pro přizpůsobení se na nový způsob vedení průběžné evidence a ohlašování souhrnných údajů z ní, aby měly povinné subjekty dostatek času se na novou právní úpravu a povinnosti pro ně z ní vyplývající připravit.
Od 1. ledna 2025 nastupuje povinnost, aby průběžná evidence, kterou jsou původce odpadu, provozovatel zařízení a obchodník s odpady povinni podle § 94 odst. 1 NZOO vést, byla nově vedena od roku 2025 podle nové právní úpravy, tedy podle úpravy ve vyhlášce č. 273/2021 Sb. Současně budou muset být souhrnné údaje z průběžné evidence za uplynulý kalendářní rok (tj. roční hlášení) v roce 2026 (za rok 2025) poprvé ohlašovány podle přílohy č. 13 k této vyhlášce. Jelikož na základě podnětů z praxe byly zjištěny dílčí nedostatky, došlo k úpravám zejména v příloze č. 13 a příloze č. 14 vyhlášky a dále v příloze č. 4 vyhlášky č. 345/2021 Sb. a příloze č. 8 ve vyhlášce č. 16/2022 Sb. tak, aby byl zajištěn hladký a bezproblémový náběh nového způsobu vedení evidence a ohlašování.
Novela sice reviduje formuláře pro vedení evidence a ohlašování údajů o odpadech z nich, nicméně nijak nově nerozšiřuje požadavky na rozsah ohlašování kontaktních údajů osob, které hlášení podávají.
NahoruRecykláty ze stavebních a demoličních odpadů
Přechodné ustanovení v § 83 odst. 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb., upravuje kritéria pro ukončení režimu odpadu pro recykláty ze stavebních a demoličních odpadů. Tato kritéria se vztahují jednak na zeminy a přírodní kamenivo a dále na nejběžnější recykláty ze stavebních a demoličních odpadů. Tato kritéria byla nastavena na přechodné období do 31. prosince 2024, přičemž by měla být přijata zcela nová komplexní právní úprava konce režimu odpadu pro tyto materiály jednotlivými vyhláškami. Tyto vyhlášky však dosud nebyly přijaty, proto bylo přechodné období podle § 83 odst. 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb. prodlouženo, a to do konce roku 2027 tak, aby bylo možné tyto recyklované materiály nadále využívat mimo režim odpadů.
Dále dochází k mírnému rozšíření odpadů, které mohou do výroby recyklátů vstupovat. Jedná se o neproblematické odpady, které byly při přípravě vyhlášky opomenuty. Dojde tím k mírnému snížení administrativní zátěže u těchto odpadů, u kterých by se pro ukončení odpadového režimu jinak muselo získat povolení podle § 10 odst. 1 NZOO. Pozitivní budou dopady na životní prostředí. Ochrana životního prostředí bude primárně posílena, protože vyhláška umožní nakládání s odpady v souladu s hierarchií odpadového hospodářství.
NahoruZařízení, která zpracovávají vedlejší produkty živočišného původu
Na zařízení, která zpracovávají vedlejší produkty živočišného původu, se vztahují přímo použitelné předpisy Evropské unie. Vyhláška č. 273/2021 Sb. již v předchozím znění do velké míry požadavky těchto předpisů v rámci podmínek pro zpracování biologicky rozložitelných odpadů přebírá, nicméně v některých případech se vyskytují odchylky v povinnostech. Aby provozovatelé těchto zařízení nemuseli plnit obdobné povinnosti dvakrát, novela volí přístup, podle kterého bude možné postupovat výhradně podle přímo použitelných předpisů Evropské unie.
NahoruPřehled všech změn novely podrobně dle paragrafů
Text vyhlášky se sjednocuje s terminologií použitou v zákoně.
"b) katalogové číslo odpadu, kategorie a v případě nebezpečného odpadu také údaje o jeho nebezpečných vlastnostech, a dále identifikační list nebezpečného odpadu, jeho kopii nebo údaje nezbytné pro zpracování identifikačního listu nebezpečného odpadu, a v případě odpadu skupiny 19 původem ze skupin 20 a 15 01 a 17 podle Katalogů odpadů určeného k předání do zařízení k mechanické úpravě jako jsou třídící nebo dotřiďovací linka, rovněž údaj o tom,…