dnes je 11.2.2025

Input:

Novela vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady 2025

11.2.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.3.1.1.2
Novela vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady 2025

Bc. Kateřina Březová

Ve Sbírce zákonů vyšla pod číslem 18/2025 Sb. novela nejdůležitější odpadové vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Účinnost nastala 1. 2. 2025. Ale pozor – údaje zaznamenané do průběžné evidence od 1. do 31. ledna 2025 musí být uvedeny do souladu s požadavky novelizované vyhlášky č. 273/2021 Sb. do 31. března 2025. Novela mění i vyhlášku o podrobnostech nakládání s vozidly s ukončenou životností a vyhlášku o podrobnostech nakládání s některými výrobky s ukončenou životností.

Evidence a ohlašování

Podle přechodného ustanovení v § 80 odst. 4 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, se v letech 2021 až 2024 průběžná evidence vedla a roční hlášení za tyto roky se podávalo podle požadavků předchozí právní úpravy, tj. vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Současně přechodné ustanovení v § 80 odst. 4 vyhlášky č. 273/2021 Sb. výslovně uvádí, že v letech 2021 až 2024 se průběžná evidence odpadů v zařízení určeném pro nakládání s odpady, které přijímá vybrané kovové odpady, nevede podle přílohy č. 14 k vyhlášce č. 273/2021 Sb.

Vyhláška č. 273/2021 Sb., která nabyla účinnosti 7. srpna 2021, nastavila poměrně dlouhé přechodné období pro přizpůsobení se na nový způsob vedení průběžné evidence a ohlašování souhrnných údajů z ní, aby měly povinné subjekty dostatek času se na novou právní úpravu a povinnosti pro ně z ní vyplývající připravit.

Od 1. ledna 2025 nastupuje povinnost, aby průběžná evidence, kterou jsou původce odpadu, provozovatel zařízení a obchodník s odpady povinni podle § 94 odst. 1 NZOO vést, byla nově vedena od roku 2025 podle nové právní úpravy, tedy podle úpravy ve vyhlášce č. 273/2021 Sb. Současně budou muset být souhrnné údaje z průběžné evidence za uplynulý kalendářní rok (tj. roční hlášení) v roce 2026 (za rok 2025) poprvé ohlašovány podle přílohy č. 13 k této vyhlášce. Jelikož na základě podnětů z praxe byly zjištěny dílčí nedostatky, došlo k úpravám zejména v příloze č. 13 a příloze č. 14 vyhlášky a dále v příloze č. 4 vyhlášky č. 345/2021 Sb. a příloze č. 8 ve vyhlášce č. 16/2022 Sb. tak, aby byl zajištěn hladký a bezproblémový náběh nového způsobu vedení evidence a ohlašování.

Novela sice reviduje formuláře pro vedení evidence a ohlašování údajů o odpadech z nich, nicméně nijak nově nerozšiřuje požadavky na rozsah ohlašování kontaktních údajů osob, které hlášení podávají.

Recykláty ze stavebních a demoličních odpadů

Přechodné ustanovení v § 83 odst. 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb., upravuje kritéria pro ukončení režimu odpadu pro recykláty ze stavebních a demoličních odpadů. Tato kritéria se vztahují jednak na zeminy a přírodní kamenivo a dále na nejběžnější recykláty ze stavebních a demoličních odpadů. Tato kritéria byla nastavena na přechodné období do 31. prosince 2024, přičemž by měla být přijata zcela nová komplexní právní úprava konce režimu odpadu pro tyto materiály jednotlivými vyhláškami. Tyto vyhlášky však dosud nebyly přijaty, proto bylo přechodné období podle § 83 odst. 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb. prodlouženo, a to do konce roku 2027 tak, aby bylo možné tyto recyklované materiály nadále využívat mimo režim odpadů.

Dále dochází k mírnému rozšíření odpadů, které mohou do výroby recyklátů vstupovat. Jedná se o neproblematické odpady, které byly při přípravě vyhlášky opomenuty. Dojde tím k mírnému snížení administrativní zátěže u těchto odpadů, u kterých by se pro ukončení odpadového režimu jinak muselo získat povolení podle § 10 odst. 1 NZOO. Pozitivní budou dopady na životní prostředí. Ochrana životního prostředí bude primárně posílena, protože vyhláška umožní nakládání s odpady v souladu s hierarchií odpadového hospodářství.

Zařízení, která zpracovávají vedlejší produkty živočišného původu

Na zařízení, která zpracovávají vedlejší produkty živočišného původu, se vztahují přímo použitelné předpisy Evropské unie. Vyhláška č. 273/2021 Sb. již v předchozím znění do velké míry požadavky těchto předpisů v rámci podmínek pro zpracování biologicky rozložitelných odpadů přebírá, nicméně v některých případech se vyskytují odchylky v povinnostech. Aby provozovatelé těchto zařízení nemuseli plnit obdobné povinnosti dvakrát, novela volí přístup, podle kterého bude možné postupovat výhradně podle přímo použitelných předpisů Evropské unie.

Přehled všech změn novely podrobně dle paragrafů

  • V § 26 odst. 1 úvodní části ustanovení se slovo "podle" nahrazuje slovy "v rozsahu".

Vyjasňuje se, že evidence nemusí mít formální podobu přílohy č. 13, ale vždy musí obsahovat údaje v této příloze uvedené.

  • V § 27 odst. 4 se za slova "ročního hlášení" doplňuje slovo "obce".

Doplňuje se slovo "obce", aby bylo zřejmé, že list 5 ohlašují v rámci ročního hlášení pouze obce.

  • V § 27 odst. 7 se slova "s výjimkou zařízení k mechanické úpravě, třídění a dotřídění odpadů stavebních a demoličních odpadů" nahrazují slovy "které přijímá komunální odpady, odpady z obalů nebo odpady vzniklé jejich úpravou,".

V současné době není zřejmé, která všechna zařízení musí vést údaje podle § 27 odst. 7. Text se tak doplňuje, aby bylo zřejmé, že se tato povinnost vztahuje pouze na zařízení nakládající s komunálními a obalovými odpady.

  • V § 41 odst. 3 větě první se slovo "Součástí" nahrazuje slovem "Přílohou" a ve větě druhé se slovo "průběžnou" nahrazuje slovem "tuto".

Smyslem přílohy č. 14 je, aby byly údaje, které musí provozovatel zařízení zaznamenávat při přebírání kovových odpadů, propojeny s údaji vedenými v průběžné evidenci odpadů. Podle nového znění § 41 odst. 3 a přílohy č. 14 bude dostačující, pokud budou spolu údaje propojeny a nemusí být součástí jednoho evidenčního záznamu v unifikovaném formuláři.

  • V § 49 se doplňuje odstavec 4,

  • V § 50 se doplňuje odstavec 4,

Zařízení, která zpracovávají vedlejší produkty živočišného původu, se řídí přímo použitelnými předpisy Evropské unie. Vyhláška již do velké míry tyto požadavky převzala, aby došlo ke sjednocení požadavků na hygienizaci napříč jednotlivými předpisy. Nicméně všechny požadavky nejsou vždy zcela stejné, a navíc v průběhu let dochází ke změnám. Aby provozovatelé těchto zařízení nemuseli plnit obdobné povinnosti dvakrát, novela volí přístup, podle kterého budou postupovat výhradně podle přímo použitelných předpisů Evropské unie.

  • V § 83 odst. 2 úvodní části ustanovení se číslo "2024" nahrazuje číslem "2027" a za slova "demoličního odpadu" se vkládají slova "a dalších odpadů stejných materiálů".

  • V § 83 odst. 2 písm. a) úvodní části ustanovení se za slovo "čísel" vkládají čísla "01 01 01, 01 01 02, 01 04 08, 01 04 09, 01 04 13," a za slovo "terénu" se doplňují slova ", odpadu katalogového čísla 10 13 14 a dále odpadu katalogového čísla 19 12 12, pokud jde o beton získaný z odpadních elektrozařízení ze skupiny 4 podle přílohy č. 1 k zákonu o výrobcích s ukončenou životností32)".

Přechodné ustanovení mělo od počátku nastavovat kritéria do doby, kdy bude vydána samostatná vyhláška. Tato vyhláška doposud nebyla připravena. Je proto nezbytné prodloužit přechodné období.

Do výroby stavebních recyklátů mohou vstupovat i jiné než stavební a demoliční odpady, zemina, přírodní kamenivo a beton mají původ také v jiných odvětvích, byly proto přidány některé neproblematické odpady z jiných skupin odpadu podle Katalogu odpadů.

  • V § 83 odst. 2 nově písmeno c),

Ověřování obsahu škodlivin podle přílohy č. 10 vyhlášky č. 294/2005 Sb. se používalo pouze v tomto ustanovení. V jiných částech vyhlášky 273/2021 Sb. už plně platila nová právní úprava. Proto novela v tomto bodě sjednotila legislativu. Z hlediska dopadu na životní prostředí to nepřináší jakoukoliv komplikaci. Novela proto nově již požaduje stanovovat obsah škodlivin v sušině pouze podle sloupce II tabulky 5.1 přílohy č. 5 vyhlášky č. 273/2021 Sb. a nevyžaduje u recyklátů na rozdíl od využívání odpadů k zasypávání stanovení obsahu škodlivin ve výluhu.

Aby nevznikly problémy osobám, které již provedli zkoušení podle předchozí právní úpravy a provozovatelům zařízení, kterým povolení provozu striktně stanovuje postup podle tabulky 10.1 přílohy č. 10 k vyhlášce č. 294/2005 Sb., nevyžaduje se u recyklátů na rozdíl od využívání odpadů k zasypávání stanovení obsahu škodlivin ve výluhu a nepožaduje se stanovování zinku, barya a beryllia v sušině. Tedy to, co se nesledovalo podle předchozí vyhlášky. V případě, že se nevyžaduje sledování těchto škodliviny, splněním limitů podle tabulky 10.1 materiál splní vždy i limity podle tabulky 5.1 sloupec II, protože jsou minimálně stejné nebo mírnější. V případě odpadů nebo výrobků, na kterých bylo nebo bude provedeno zkoušení podle tabulky 10, by tak neměl vzniknout jakýkoliv problém s požadavkem na obsah sušiny podle obou předpisů, aniž by nadále vyhláška obsahovala jakýkoliv odkaz na tabulku 10.1.

  • V příloze č. 5 se za tabulku 5.2 doplňuje poznámka, která zní:
    "Poznámka:
    Pokud je stanovena hodnota ukazatele RL (rozpuštěné látky), není nutné stanovit hodnoty koncentrací síranů a chloridů a naopak.".

Doplňuje se stejná výjimka jako v případě skládek inertních odpadů, kde se využívají stejné limitní hodnoty obsahu škodlivin ve výluhu.

  • V příloze č. 7 se na konci tabulky č. 7.1. doplňuje nový řádek, který zní:

Textil - - 45 % 35 % 30 %
  • V příloze č. 7 se na konci tabulky č. 7.2. doplňuje nový řádek, který zní:

Textil 15 % 5 %

Vzhledem k tomu, že od roku 2025 musí obce zajistit oddělené soustřeďování odpadního textilu, je nezbytné stanovit také minimální požadavek na nakládání s výstupy jeho dotřiďování.

  • V příloze č. 11 se za řádek s kódem odpadu 200202 Zemina a kameny vkládá nový řádek, který zní:

   
17050401 Sedimenty vytěžené z koryt vodních toků a vodních nádrží O 1 1

Vzhledem k používání poddruhů odpadu do začátku roku 2025 je vhodné do tabulky doplnit poddruh 17 05 04 01, který byl doposud používán jako odpad katalogového čísla 17 05 04.

  • V příloze č. 12 úvodní části ustanovení bodu 1 se slovo "poskytne" nahrazuje slovem "předá".

Text vyhlášky se sjednocuje s terminologií použitou v zákoně.

  • V příloze č. 12 bodě 1 písmeno b) zní:

"b) katalogové číslo odpadu, kategorie a v případě nebezpečného odpadu také údaje o jeho nebezpečných vlastnostech, a dále identifikační list nebezpečného odpadu, jeho kopii nebo údaje nezbytné pro zpracování identifikačního listu nebezpečného odpadu, a v případě odpadu skupiny 19 původem ze skupin 20 a 15 01 a 17 podle Katalogů odpadů určeného k předání do zařízení k mechanické úpravě jako jsou třídící nebo dotřiďovací linka, rovněž údaj o tom,

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...