4.7
Nová úprava převodů majetku mezi státem a ÚSC
Mgr. Jan Břeň
Zákon č. 36/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, mění celkem 10 zákonů, a to:
-
Zákon č. 219/2000 Sb., Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, dále jen "ZMS"
-
Zákon č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ve znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon nabyl účinnosti 1.3. 2025.
NahoruCíl nové úpravy
Cílem změn, aby územní samosprávné celky měly možnost se dozvědět, že se v jejich území chystá stát zcizit pro něj nepotřebnou hmotnou nemovitou věc a mohly tak o ni projevit zájem. V případě, že půjde o některou z taxativně uvedených hmotných nemovitých věcí (vymezených v zákoně o majetku státu), pak projeví-li o její převod územní samosprávný celek zájem, bude mít nárok na její úplatný nebo bezúplatný převod. Zákon jasně vymezí, které hmotné nemovité věci budou územním samosprávným celkům převáděny úplatně a které bezúplatně. Návrh přitom vychází ze současné praxe, kdy hmotné nemovité věci, které byly dosud převáděny na územní samosprávné celky bezúplatně s odkazem na veřejný zájem, jsou vybrány pro nárokové bezúplatné převody zakotvené přímo v zákoně (např. silniční pozemky pod místními komunikacemi nebo pod silnicemi II. a III. třídy; pozemky využitelné pro zřízení nebo rozšíření veřejného pohřebiště; pozemky zastavěné veřejně prospěšnou stavbou ve vlastnictví územního samosprávného celku nebo pro takovou stavbu určené dle územně plánovací dokumentace). Stejně tak je přistoupeno i k vymezení hmotných nemovitých věcí převáděných územním samosprávným celkům za úplatu, a to za cenu obvyklou podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku). U hmotných nemovitých věcí, které nebudou návrhem zařazeny do nárokového bezúplatného, nebo úplatného převodu zůstává zachován stávající režim. Pokud tedy budou v konkrétním případě shledány důvody pro bezúplatný převod na územní samosprávný celek ve veřejném zájmu nebo bude odůvodněný přímý prodej takového majetku, pak takto půjde i nadále postupovat, a to dle § 22 ZMS. Nicméně u zákonem taxativně vymezeného majetku bude onen proces oproti stávající úpravě zjednodušen a projeví-li územní samosprávné celky o dotčený majetek zájem, budou mít na jeho převod nárok za přesně stanovených podmínek.
V zákoně o majetku státu byly dosud územní samosprávné celky postaveny naroveň ostatním subjektům, které nehospodaří s majetkem státu. Z praxe lze přitom vysledovat, že určité typy hmotných nemovitých věcí je žádoucí převádět právě územním samosprávným celkům z důvodu jejich dalšího veřejného využití (např. pozemky pro veřejně prospěšné stavby, pozemky pro veřejná pohřebiště, silniční pozemky pod místními komunikacemi, apod.). V tomto ohledu existuje metodický materiál Ministerstva financí pro nakládání s hmotnými nemovitými věcmi ve vlastnictví státu ve prospěch územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a příspěvkových organizací územních samosprávných celků formou bezúplatného převodu vlastnictví a přímého prodeje (č.j. MF-21516/2022/7202-1), úprava na úrovni zákona ovšem chybí, a tak by touto novelou měla být doplněna.
Zároveň není v současnosti pro územní samosprávné celky na jednom místě dohledatelné, jaké nemovité věci hodlá stát (prostřednictvím veškerých svých organizačních složek státu a státních organizací, které se řídí zákonem o majetku státu) na jejich území zcizit.
Jak v případě státu, tak v případě územních samosprávných celků, půjde u oněch nárokových převodů o majetek pro ně nepotřebný, tj. o majetek, který se rozhodly zcizit. Nikdo z dotčených subjektů tak nebude nucen zcizovat majetek, který je pro ně potřebný. Ony nárokové převody tak budou připadat v úvahu pouze za předpokladu, že se pro zcizení dotčeného majetku příslušné subjekty (stát, obce, kraje) rozhodnou.
V zákoně o majetku státu je dále přistoupeno k dílčí novele týkající se schvalování převodu hmotných nemovitých věcí. Navrhuje se nově sjednotit schvalování převodu hmotných nemovitých věcí, které se evidují v katastru nemovitostí, u jednoho rezortu, a to u Ministerstva financí. Tím bude zaručen jednotný přístup k požadavkům vyplývajícím ze zákona o majetku státu.
Nově se upravuje zcizitelnost pozemků ve zvláště chráněných územích s cílem zamezit nadbytečným výdajům státu spojeným s údržbou nepotřebného majetku, který se nachází ve zvláště chráněných územích. V taxativně uvedených případech bude státu umožněno zcizovat pozemky v národních parcích, národních přírodních rezervacích a národních přírodních památkách, ovšem výlučně po předchozím souhlasném stanovisku Ministerstva životního prostředí, který lze udělit pouze za předpokladu, že dotčené pozemky nejsou potřebné pro naplnění cílů ochrany zvláště chráněného území.
Pro úplnost také doplňme, že novela řeší účast státu v honebních společenstvech a navrhuje sjednocení úpravy pro Úřad a ostatní organizační složky státu (a stejně tak státní organizace, na které se zákon o majetku státu vztahuje) s úpravou, která je obsažena v zákoně o Státním pozemkovém úřadu. Cílem je, aby se na budoucí stát nestával automaticky členem honebního společenstva.
Další významnou legislativní změnou je, že obce, kraje i příspěvkové organizace územních samosprávných celků, mohou bezúplatně v aplikaci www.nabidkamajetku.gov.cz:
-
uveřejňovat nabídky a záměry k prodeji, nájmu, pachtu, darování, směně nebo výpůjčce majetku,
-
vyhlašovat a provádět elektronickou formou veřejné soutěže o nejvhodnější nabídku nebo jiné postupy pro uzavření smlouvy při nakládání s majetkem.
Pro využití aplikace je nezbytné s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových uzavřít smlouvu o přístupu.
NahoruNová úprava bezúplatných převodů
Pokud se zaměříme na jednotlivé změny, v zákoně o majetku ČR je v novém § 21a ZMS se vymezují podmínky převodů vlastnictví na územní samosprávné celky, § 21b ZMS potom vymezuje majetek pro bezúplatné převody na územní samosprávné celky a § 21c ZMS majetek úplatné převody na územní samosprávné celky. Postup podle § 21a až 21c ZMS dopadá na hmotný nemovitý majetek, který je pro stát trvale nepotřebný. Jedná se o nepotřebnost nikoliv pouze pro konkrétní organizační složku státu, ale o nepotřebnost pro stát jako celek.
Bezúplatné převody podle tohoto postupu se týkají:
-
silničního pozemku, na němž je umístěno těleso místní komunikace, která je v souladu se zákonem o pozemních komunikacích ve vlastnictví obce, do vlastnictví této oprávněné obce,
-
silničního pozemku, na němž je umístěno těleso silnice, která je v souladu se zákonem o pozemních komunikacích ve vlastnictví kraje, do vlastnictví tohoto oprávněného…