4.5.6
Projednání, schválení a zveřejnění Zprávy
PhDr. Jindra Dolejšová
NahoruZveřejnění závěrečného účtu a Zprávy
Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je nedílnou součástí
závěrečného účtu při jeho projednávání v orgánech územního samosprávného
celku a svazku obcí. Závěrečný účet (nikoliv výsledky hospodaření za uplynulé
období apod.) obsahuje údaje o ročním hospodaření územního samosprávného celku
a svazku obcí.
Je vhodné připomenout ustanovení § 17a (pro regionální rady regionu Soudržnosti) i § 39 (pro dobrovolné svazky obcí) zákona 250/2000 Sb., které jednoznačně stanoví, co musí být obsahem
závěrečného účtu, dává pouze možnost volby pro způsob zveřejnění (tj. např.
tiskem v obecních zpravodajích, na internetových stránkách atd.), avšak zveřejněn musí být nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v
zastupitelstvu či na shromáždění starostů. Standardně se pro zveřejnění
dokumentů obcí používají úřední desky. Pokud z prostorových důvodů nemůže být
zveřejněn na úřední desce celý závěrečný účet, pak je možné přistoupit na to,
že bude vyvěšena jen část závěrečného účtu. Ta však vždy musí obsahovat (Zprávy Ministerstva financí ČR č. 3/2002, čj. 10/51 936/2002/862IK – referent
Ing. R. Kotrba):
-
plnění příjmů a výdajů za kalendářní rok,
-
vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, státním
fondům a rozpočtům kraje,
-
závěr Zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření,
-
odkaz na veřejně přístupné místo, kde je možné se seznámit s
celým obsahem závěrečného účtu.
NahoruPřipomínky k závěrečnému účtu
Podle ustanovení § 39 odst. 5 zákona 250/2000 Sb.
(obdobně § 17 odst. 5 zákona 250/2000 Sb.)
musí být návrh závěrečného účtu dobrovolného svazku obcí vhodným způsobem
zveřejněn v těch obcích, které jsou jeho členy, zase nejméně 15 dní před
projednáváním v orgánu dobrovolného svazku obcí. Připomínky k závěrečnému
účtu mohou občané podat písemně, a to ve lhůtě stanovené při jeho
zveřejnění nebo ústně na veřejném zasedání zastupitelstva.
NahoruTermín projednání závěrečného účtu a Zprávy
Ustanovení § 43 zákona o obcích (zákon 128) ukládá
zastupitelstvu ÚSC povinnost projednat v termínu do 30. června následujícího
roku závěrečný účet společně se Zprávou o výsledcích přezkoumání
hospodaření ÚSC za uplynulý kalendářní (rozpočtový) rok. Je vhodné připomenout,
že pokud je ÚSC zakladatelem obchodní společnosti (akciová společnost,
společnost s ručením omezeným atd.), pak má jistě možnosti ovlivnit schvalování
účetní závěrky této obchodní společnosti jejími statutárními orgány včetně
povinného ověření účetní závěrky auditorem (ustanovení § 184 a další ObchZ), tak aby termíny
jejich schválení odpovídaly potřebám zakladatele a většinou i 100% vlastníka.
Zakladatel potřebuje znát pro zpracování svého závěrečného účtu konečné údaje z
účetní závěrky, rozdělení zisku společnosti (schválené statutárními orgány
obchodní společnosti), neboť jedině tak může plnit povinnosti vyplývající z
ustanovení § 17 odst. 7 zákona 250/2000
Sb..
NahoruÚřední deska
Do povědomí starostů se dostává důležitá skutečnost, že s platností
od 1. 1. 2006 dle § 26 zákona č. 501/2004 Sb., správní řád,
mají orgány ÚSC povinnost zřídit jednu úřední desku a její obsah zveřejňovat i
způsobem umožňujícím dálkový přístup. Taktéž upozorňujeme na možnost uzavření
veřejnoprávní smlouvy dle § 26 odst. 3 správního řádu, pokud
územně samosprávný celek není schopen sám zajistit zveřejnění obsahu svojí
úřední desky přes internet. Zprávy Ministerstva financí ČR č. 3 z roku
2006 (čj. 12/28 203/2006-124, referent Ing. R. Kotrba – Úřední deska obce a
kraje, www.denik.obce.cz ) obsahují
metodický výklad, co musí být zveřejněno na úřední desce ÚSC:
"Účelem úřední desky v rámci správního řízení je
informovat dotčené osoby o písemnostech doručovaných veřejnou vyhláškou, resp.
o jejich obsahu, a o dalších písemnostech zveřejňovaných na úřední desce. Z
pohledu realizace práva dotčené osoby na seznámení se s doručovanou písemností
je lhostejné, zda informace o této písemnosti získá z vyvěšené listiny nebo z
jednoduchého technického zařízení, které obsah vyvěšené listiny
zobrazí.
Na úřední desce se vyvěšují i jiné dokumenty, údaje nebo
informace, které nepatří do správního řízení.
V právních předpisech v působnosti ministerstva financí jsou
stanoveny tyto povinnosti uveřejňování na úřední desce:
Rozpočtová pravidla územních rozpočtů
Podle ustanovení § 11 odst. 3 zákona č. 250/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů, musí být návrh rozpočtu vhodným způsobem zveřejněn nejméně po
dobu 15 dnů před jeho projednáním v zastupitelstvu územního samosprávného
celku.
Podle ustanovení § 17 odst. 6 musí být návrh
závěrečného účtu územního samosprávného celku vhodným způsobem zveřejněn
nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v zastupitelstvu územního
samosprávného celku.
Podle ustanovení § 39 odst. 3 je dobrovolný svazek
obcí povinen návrh svého rozpočtu vhodným způsobem zveřejnit v obcích,
které jsou jeho členy, a to nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v
orgánu svazku obcí, který jej podle stanov schvaluje, aby se k němu mohli
vyjádřit občané členských obcí.
Podle ustanovení § 39 odst. 5 návrh závěrečného
účtu dobrovolného svazku obcí musí být vhodným způsobem zveřejněn v obcích,
které jsou jeho členy, nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v orgánu
svazku obcí, aby se k němu mohli občané členských obcí vyjádřit.
Oblast správy daní a poplatků
Při rozhodování v daňovém řízení podle daňového řádu vyplývá
správci daně povinnost doručit daňovou písemnost veřejnou vyhláškou, není-li
znám pobyt nebo sídlo příjemce nebo v případě, že se adresát písemnosti na
místě svého pobytu, sídla či adrese pro doručování, které ohlásil správci daně,
nezdržuje (§ 49 daňového
řádu).
Doručení veřejnou vyhláškou podle daňového řádu se má provést
tak, že se v místě příjemcova posledního pobytu nebo sídla (tj. na úřední desce
příslušné obce) a v sídle správce daně po dobu 15 dnů vyvěsí oznámení o místě
uložení písemnosti s jejím přesným označením. O rgány obce mají s tohoto
titulu povinnost zajistit na dožádání správce daně vyvěšení veřejné vyhlášky a
potvrdit dobu vyvěšení. Podle § 50 daňového řádu zajišťují orgány obce
také vyměření poplatkové povinnosti většímu počtu subjektů, tedy
oznámení o vyložení a vyložení hromadného předpisného seznamu.
Podle interního předpisu ministerstva financí má daňová správa
zasílat obcím veřejné vyhlášky též v elektronické podobě (soubor pdf), tak aby
obec nemusela tyto písemnosti převádět do elektronické podoby a mohla je snadno
umístit na svou úřední desku, která musí být přístupná též dálkovým
způsobem.
Pro zjišťování internetových adres obcí má daňová správa
využívat aplikaci elektronický portál územních samospráv www.epusa.cz . K veřejné
vyhlášce má být připojen průvodní dopis se sdělením, že obci byla též zaslána
elektronická verze vyhlášky na její e-mailovou adresu (s uvedením této adresy).
V případě neexistence e-mailové adresy obce na portálu ,epusa‘ by mělo být v
průvodním dopise uvedeno, že elektronická verze vyhlášky nemohla být obci
zaslána s ohledem na neexistenci e-mailové adresy obce.
Oblast místních poplatků
Pro účely místních poplatků je informační povinnost správce
poplatku vůči poplatkovým subjektům vymezena ustanovením § 56 a § 57 daňového řádu. Zákonem stanovené
údaje je obecní úřad (správce poplatku) povinen uvést na své úřední desce v
rozsahu, který odpovídá skutečným možnostem obce. Obec musí vždy zveřejnit
dobu a místo, na němž poplatkový subjekt může uplatnit své požadavky a plnit
povinnosti určené zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, nebo
obecně závaznou vyhláškou. Ostatní informace uvádí na úřední desce pouze tehdy,
jestliže to odpovídá technickému a personálnímu zabezpečení její
administrativy.
Oblast loterií a podobných her
Podle ustanovení § 17 odst. 11 a § 50 odst. 4 zákona č. 202/1990 Sb., o
loteriích a podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, může obec
vydat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhlášku regulující na jejím
území provozování výherních hracích přístrojů. Podle ustanovení § 12 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní
zřízení), ve znění pozdějších předpisů, je obec povinna oznamovat
vydání obecně závazné vyhlášky vyvěšením na úřední desce.
V oblasti loterií a podobných her tedy podléhají uveřejňování
na úřední desce obecně závazné vyhlášky vydané podle výše uvedených ustanovení
loterijního zákona.
Oblast voleb do Parlamentu ČR
Podle vyhlášky č. 396/2003 Sb., kterou se stanoví bližší
podmínky způsobu složení a vrácení kauce a složení a vrácení příspěvku na
volební náklady v souvislosti s konáním voleb do Parlamentu České republiky, je
v § 1 odst. 1 uvedeno:
Krajský úřad a v hlavním městě Praze Magistrát hlavního města
Prahy (dále jen ,krajský úřad‘) v souvislosti s konáním voleb do Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky (dále jen ,Poslanecká sněmovna‘) a pověřený
obecní úřad v sídle volebního obvodu, úřad městské části v hlavním městě Praze
v sídle volebního obvodu a ve městech Brno, Ostrava a Plzeň magistráty těchto
měst (dále jen ,pověřený obecní úřad v sídle volebního obvodu‘) v souvislosti s
konáním voleb do Senátu Parlamentu České republiky (dále jen ,Senát‘) zřizují
zvláštní účet, 1) kterým je běžný účet u místně příslušné pobočky České národní
banky podle příloh č. 1 a 2 této…