3.7.7
Poplatek za komunální odpad - Možnosti úlev a osvobození pro fyzické osoby
Ing. Petr Šulc; sulc@envirodesign.eu; www.envirodesign.eu
Předem je nutné konstatovat, že problematika stanovení poplatku za komunální odpad (za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů) je výhradní záležitostí samostatné působnosti obcí. To znamená, že každá obec se může rozhodnout, v rámci platných právních předpisů, jaký způsob pro zpoplatnění osob za komunální odpad zvolí a jaké poskytne úlevy či osvobození.
Obec má na výběr dle §17 a §17a zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění, celkem 3 možné formy zpoplatnění:
1) Místním poplatkem za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů stanoveným v souladu s §10b zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, v platném znění; jedná se o kapitační platbu za osobu, nebo
2) Poplatkem za komunální odpad dle §17a odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech. Obec může obecně závaznou vyhláškou stanovit a vybírat poplatek za komunální odpad vznikající na jejím území; zde je poplatníkem fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká komunální odpad, Plátcem poplatku je vlastník nemovitosti, který poplatek rozúčtuje dle §17a odst. 2., nebo
3) Úhradou na základě smlouvy Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady (více §17 odst. 6 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech).
V případě dotazu na možnost úlevy je nutné nahlédnout do platné obecně závazné vyhlášky příslušné obce (týká se poplatku dle bodu 1 a 2 výše), kde má fyzická osoba trvalý pobyt či jiný pobyt, nebo rekreační nemovitost. V případě úhrady na základě smlouvy (viz bod 3 výše) se vyhláška nevydává, protože vztah určuje obsah smlouvy.
Pokud se týká místního poplatku dle bodu 1 (§10b zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích), pak v §14 odst. 2 tohoto zákona je uvedeno: "Poplatky zavede obec obecně závaznou vyhláškou, ve které upraví podrobnosti jejich vybírání, zejména stanoví konkrétní sazbu poplatku, vznik a zánik poplatkové povinnosti, lhůty pro plnění ohlašovací povinnosti, splatnost, úlevy a případné osvobození od poplatků...."
Pouze obec, která poplatek zavedla je oprávněna stanovit úlevy a osvobození. Není povinna úlevy a osvobození od poplatku stanovit, ale pokud tak učiní, může to provést pouze ve stejné obecně závazné vyhlášce, kterou poplatek zavedla. Rozsah a charakter úlev a osvobození je pouze na této obci.
Vysvětlení pojmů úleva a osvobození:
Úleva či osvobození musí respektovat zásadu zákazu diskriminace, aby nedocházelo k nedůvodnému zvýhodňování jedné skupiny poplatníků před druhou.
Správa obou druhů poplatků se řídí daňovým řádem (zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů).
V následující části uvádím několik případů aplikace úlev a osvobození v konkrétních platných vyhláškách měst:
Město Brno
Město Cheb