dnes je 15.1.2025

Input:

Novela zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

13.5.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.3.8
Novela zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

Ing. Anna Matoušková

Novelou, respektive zákonem č. 24/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, došlo s účinností od 20. 2. 2015 (s výjimkou § 10d zákona č. 250/2000 Sb., který se týká povinnosti zveřejňovat veřejnoprávní smlouvy, a který nabývá účinnosti dnem 1. 7. 2015)

  1. ke změně zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (dále jen "zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů"), ve znění pozdějších předpisů
    • byla doplněna nová ustanovení upravující poskytování dotací a návratných finančních výpomocí z rozpočtů územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí, městských částí hl. m. Prahy a Regionálních rad regionů soudržnosti (§ 10a - § 10d)

    • byl upraven § 16 Změny rozpočtu, ve kterém byl nově formulován odstavec 4, z něhož vyplývá, že rozpočtové opatření se provádí povinně před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje a že následně lze provést rozpočtové opatření po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje pouze v zákonem stanovených případech

    • došlo k rozsáhlé úpravě § 22 Porušení rozpočtové kázně, do kterého byla doplněna výzva příjemci k provedení opatření k nápravě ze strany poskytovatele, přičemž v rozsahu, v jakém příjemce dotace provedl opatření k nápravě, platí, že nedošlo k porušení rozpočtové kázně

    • byl doplněn § 22a Správní delikty, o porušení povinnosti zveřejnit program a o porušení povinnosti zveřejnění veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci včetně dodatků

    • byly upraveny § 28 až 32, § 34, doplněn § 37b a zrušen § 39b, které upravují především finanční hospodaření příspěvkových organizací a jejich peněžní fondy

  2. ke změně zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
    • v ustanovení § 85 písm. c), kterým je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva obce rozhodovat o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 50 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí

  3. ke změně zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů
    • v ustanovení § 36 písm. c), kterým je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva kraje rozhodovat o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 200 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám v kalendářním roce a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, nejedná-li se o účelové dotace z prostředků státního rozpočtu

    • v ustanovení § 59 odst. 2 písm. a), kterým je vyhrazenou pravomocí rady kraje rozhodovat o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí do 200 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám v kalendářním roce a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, nejedná-li se o účelové dotace z prostředků státního rozpočtu

  4. ke změně zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů především
    • v ustanovení § 59 odst. 3 písm. e) a h), kterým je dána vyhrazená pravomoc zastupitelstva hlavního města Prahy rozhodovat o poskytnutí dotace a návratné finanční výpomoci, jde-li o závazek vyšší než 50 000 000 Kč, a uzavření veřejnoprávní smlouvy o jejich poskytnutí, není-li dále stanoveno jinak, a o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 200 000 Kč spolkům, humanitárním organizacím a jiným fyzickým a právnickým osobám působícím v oblasti mládeže, tělovýchovy a sportu, sociálních služeb, požární ochrany, kultury, vzdělávání a vědy, zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence kriminality a ochrany životního prostředí a uzavření veřejnoprávní smlouvy o jejich poskytnutí

    • v ustanovení § 68 odst. 2 písm. l), kterým je dána vyhrazená pravomoc radě hlavního města Prahy rozhodovat o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nepřesahujících 200 000 Kč v jednotlivých případech spolkům, humanitárním organizacím a jiným fyzickým a právnickým osobám působícím v oblasti mládeže, tělovýchovy a sportu, sociálních služeb, požární ochrany, kultury, vzdělávání a vědy, zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence kriminality a ochrany životního prostředí a uzavření veřejnoprávní smlouvy o jejich poskytnutí

    • v ustanovení § 89 odst. 2 písm. b), kterým je dána vyhrazená pravomoc zastupitelstvu městské části rozhodovat o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, pokud jsou tato právní jednání městským částem zákonem nebo Statutem svěřeny

Definice nových pojmů

V nově doplněném § 10a zákona č. 250/2000 Sb. jsou v odstavci 1 pro účely zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů definovány pojmy "poskytovatel", "dotace", "návratná finanční výpomoc", "finanční vypořádání dotace" a "finanční vypořádání návratné finanční výpomoci" a "program", přičemž

  • poskytovatelem se rozumí územní samosprávný celek, městská část hlavního města Prahy, svazek obcí nebo Regionální rada regionu soudržnosti

  • dotací jsou peněžní prostředky poskytnuté z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel, s výjimkou příspěvku podle § 28 odst. 4 a § 31 odst. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (příspěvek zřizovatele na provoz své příspěvkové organizace a investiční příspěvek z rozpočtu zřizovatele do fondu investic jeho příspěvkové organizace)

  • návratnou finanční výpomocí jsou peněžní prostředky poskytnuté bezúročně z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel, které je jejich příjemce povinen vrátit do rozpočtu poskytovatele ve stanovené lhůtě

  • finančním vypořádáním dotace se rozumí přehled o čerpání a použití poskytnutých peněžních prostředků a o vrácení nepoužitých peněžních prostředků do rozpočtu poskytovatele

  • finančním vypořádáním návratné finanční výpomoci se rozumí přehled o čerpání a použití poskytnutých peněžních prostředků a o jejich vrácení do rozpočtu poskytovatele

  • programem pro poskytování dotací nebo návratných finančních výpomocí je souhrn věcných, časových a finančních podmínek podpory účelu určeného poskytovatelem v programu

Odstavec 2 § 10a pak taxativně stanoví tři možné způsoby určení účelu, na který lze dotaci nebo návratnou finanční výpomoc z územního rozpočtu poskytnout, a to:

  1. na účel určený poskytovatelem v programu (tzv. "programová" dotace)
  2. na jiný účel určený žadatelem v žádosti (tzv. "individuální" dotace)
  3. na účel stanovený zvláštním právním předpisem

Dotaci nebo návratnou finanční výpomoc lze poskytnout na základě žádosti o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci (dále jen "žádost") prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy (§ 159 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád), popřípadě na základě povinnosti vyplývající ze zvláštního právního předpisu.

Výjimkou je poskytnutí návratné finanční výpomoci poskytované zřizovatelem vlastní příspěvkové organizaci, která slouží k dočasnému krytí jejích potřeb, a jestliže je její vrácení zabezpečeno jejími výnosy běžného roku, nejpozději však do 31. března následujícího roku, není-li zřizovatelem stanovena lhůta delší.

Dotace nebo návratná finanční výpomoc na účel stanovený zvláštním předpisem se poskytuje na základě povinnosti vyplývající z takovéhoto zvláštního právního předpisu a způsobem v něm stanoveným.

Na základě žádosti se dotace a návratná finanční výpomoc poskytuje veřejnoprávní smlouvou.

Žádost o dotaci nebo návratnou finanční výpomoc

Žádost obsahuje alespoň

  • identifikaci žadatele - je-li žadatel fyzickou osobou, jméno a příjmení, datum narození a adresu bydliště žadatele, a je-li tato fyzická osoba podnikatelem, také identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, nebo, je-li žadatel právnickou osobou, název, popřípadě obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno

  • požadovanou částku

  • účel, na který žadatel chce dotaci nebo návratnou finanční výpomoc použít

  • dobu, v níž má být dosaženo účelu, u návratné finanční výpomoci i lhůty pro navrácení poskytnutých peněžních prostředků a výši jednotlivých splátek

  • odůvodnění žádosti

  • je-li žadatel právnickou osobou, identifikaci

    1. osob zastupujících právnickou osobu s uvedením právního důvodu zastoupení
    2. osob s podílem v této právnické osobě
    3. osob, v nichž má přímý podíl, a o výši tohoto podílu
  • seznam případných příloh žádosti

  • den vyhotovení žádosti a podpis osoby zastupující žadatele, v případě zastoupení na základě plné moci i plnou moc

V případě nevyhovění žádosti sdělí poskytovatel bez zbytečného odkladu žadateli, že jeho žádosti nebylo vyhověno, a důvod nevyhovění žádosti.

Veřejnoprávní smlouva o

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...