7.6.7
Nové povinnosti v souvislosti s textilním odpadem
Mgr. Tereza Žáková
Související právní předpis: 541/2020 Sb.
NahoruÚvodem
Textilní odpad je aktuálním tématem hned ze dvou důležitých důvodů. Zaprvé NZOO ukládá od roku 2025 obcím, aby povinně zajistily místa, kde bude možné vytřídit textilní odpad (tzn. slovy zákona odděleně jej soustřeďovat). Zadruhé se textilní odpad v tuto chvíli diskutuje i na unijní úrovni. Stěžejním tématem tam jsou dopady tzv. fast fashion na životní prostředí a potřeba regulace v této oblasti – předpokládá se například zavedení rozšířené odpovědnosti výrobců. Proto je nezbytné věnovat textilnímu odpadu náležitou pozornost právě na obecní úrovni, a to z hlediska jeho recyklace i prevence ve smyslu předcházení vzniku tohoto odpadu. Ostatně i Plán odpadového hospodářství ČR (dále jenom POH) uvádí nedostatečné oddělené soustřeďování textilu jako slabou stránku našeho odpadového hospodářství. Jedním z cílů tohoto dokumentu je právě posílit oddělené soustřeďování textilu na obecní úrovni.
NahoruPrávní úprava odpadu z textilu
S odděleným soustřeďováním textilu NZOO počítá již od svého vzniku, a to oproti zákonu o odpadech č. 185/2001 Sb., který o odpadu z textilu ve svém textu nehovořil.
Textil jako takový respektive textilní odpad NZOO nedefinuje. Textil je pouze uveden v demonstrativním výčtu druhů komunálního odpadu dle ustanovení § 11 odst. 2 písm. a), a to mezi mnoho dalšími druhy odpadu.
NZOO dále o textilu hovoří ve svých ustanoveních o energetickém využití odpadu a odstraňování odpadu v tom smyslu, že je třeba při nakládání postupovat dle jasně dané hierarchie odpadového hospodářství. V těchto ustanoveních (§ 35 a 36) už zákon využívá taxativní výčet odpadů a textil zařazuje mezi základní druhy separovaných odpadů jako je papír, plasty, sklo, kovy a biologický odpad. Je tedy zřejmé, že dle zákona je textil jednou ze základních složek odděleně soustřeďovaného odpadu. Přesto jsou obce povinny zajistit oddělené soustřeďování textilu až od ledna letošního roku (viz § 59 odst. 2 NZOO).
NahoruCo se mění pro obce od roku 2025?
Obec je nově povinna v rámci obecního systému určit místa pro oddělené soustřeďování komunálního odpadu, a to nejméně v rozsahu: nebezpečný odpad, papír, plast, sklo, kovy, biologický odpad, jedlé oleje a tuky a od 1. ledna 2025 i textil. Tento časový termín byl převzat ze Směrnice o odpadech. Ve vyhlášce č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady (dále jen "vyhláška"), se dále specifikuje, že místa pro oddělené soustřeďování textilu musí být k dispozici celoročně (§ 36 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady). Ve vyhlášce je rovněž stanoveno, že obce mohou tuto svou povinnost zajistit prostřednictvím sběrných dvorů, zařízení určených pro nakládání s odpady, velkoobjemových kontejnerů, sběrných nádob, pytlového způsobu sběru, nebo kombinací těchto způsobů (§ 33 odst. 1 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady). Ministerstvo životního prostředí v této souvislosti doporučilo obcím, aby k této povinnosti ve vztahu k textilu přistoupily obdobným způsobem, jaký si zvolili v případě ostatních tříděných složek komunálního odpadu, jako jsou typicky papír, plasty, kovy a sklo. "To znamená v případě větších měst a obcí rozmístit sběrné nádoby v ulicích, u menších obcí je možné využít například sběrné dvory či pytlový sběr."
V každém případě je obec povinna o zvoleném způsobu občany vhodnou formou informovat v rámci nastavení obecního systému.
Údaje o objemu textilního odpadu obec bude evidovat a vykazovat obdobně jako je tomu v případě ostatních odděleně soustřeďovaných složek komunálního odpadu. Obec si odděleně soustředěný textilní odpad započte do svých recyklačních cílů ve smyslu § 59 odst. 3 NZOO.
Nutno podotknout, že na úrovni obcí jsme se již dosud setkávali s textilními kontejnery všeho druhu, které byly mnohdy umístěny spolu s ostatními kontejnery na tříděný odpad a obce tak zajišťovaly svou povinnost dobrovolně již dopředu. Ale v té souvislosti je třeba zdůraznit, že tyto zpravidla barevné textilní kontejnery, jak je známe, nebyly kontejnerem ve smyslu NZOO, ale byly místem fungujícím v rámci předcházení vzniku odpadů pro charitativní účely nebo pro účely darování, takže se soustředěným textilem v těchto nádobách se nakládalo v poněkud odlišném režimu. Přesto byly i některé vybrané informace o této formě sběru textilu částečně vykazovány v rámci obecních odpadových hlášení (např. ve vyhlášce v Listu 5 - Údaje o obecním systému nakládání s komunálními odpady).
NahoruA co bude s charitativním sběrem v obcích od roku 2025?
V citovaném metodickém návodu Ministerstvo doporučuje obcím, že mohou využívat tyto kontejnery i nadále, avšak je nezbytné, aby si obce ověřily, zda mají tyto organizace…