4.1.9
Inventarizační vyhláška
Bc. Lukáš Auerswald
NahoruÚvod
Dnem 5. října 2010 nabyla účinnosti vyhláška Ministerstva financí ČR
č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, která stanoví pro vybrané
účetní jednotky podle § 1 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., o
účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o
účetnictví“), požadavky na organizační zajištění a způsob provedení
inventarizace majetku a závazků, včetně bližších podmínek inventarizace jiných
aktiv a jiných pasiv.
NahoruČÁST PRVNÍ – § 1 INVENTARIZAČNÍ VYHLÁŠKY – PŘEDMĚT
ÚPRAVY VYHLÁŠKY
Vyhláška upravuje na základě zmocňovacích ustanovení tyto
základní oblasti:
-
dle § 29 odst. 4 zákona o účetnictví stanovení požadavků na organizační zajištění a způsob provedení inventarizace
majetku a závazků u vybraných účetních jednotek, včetně bližších podmínek
inventarizace majetku, závazků a položek jiných aktiv a jiných pasiv zahrnující
mimo jiné:
- -
upřesnění činností a postupů při inventarizaci, inventuře,
provádění inventarizačních zápisů, vypořádání inventarizačních rozdílů a
ukončení inventarizace,
- -
upřesnění činností a postupů prováděných při inventarizaci z
hlediska oceňování, a to včetně zásob, závazků, jiných aktiv a jiných
pasiv,
- -
stanovení struktury inventurních soupisů,
- -
organizační zajištění inventarizace,
-
dle § 30 odst. 5 zákona o účetnictví stanovení požadavků na inventarizaci kulturních památek, sbírek muzejní povahy
a archeologických nálezů zahrnující mimo jiné:
- -
požadavky na organizační zajištění inventarizace, včetně
periodicity zjišťování skutečného stavu tohoto majetku,
- -
způsob provedení inventarizace.
Inventarizace je jedním z nástrojů pro zajištění průkaznosti
účetnictví každé účetní jednotky. Tato vyhláška byla vydána pro zajištění vyšší
efektivnosti činností prováděných při inventarizaci a pro zajištění
odpovídající srovnatelnosti závěrů inventarizací účetních jednotek.
Veškeré účetní informace jsou účetní jednotky povinny dodržovat při
vedení účetnictví dle ustanovení § 4 odst. 8 písmeno u) zákona o
účetnictví, zejména směrnou účtovou osnovu, uspořádání a označování
položek účetní závěrky a případné konsolidované účetní závěrky, obsahové
vymezení závěrek, účetní metody a ostatní podmínky vedení účetnictví v souladu
s prováděcími právními předpisy, kdy si jednotlivé účetní jednotky upraví
vnitřním předpisem požadavky na organizaci a způsob provedení veškeré
inventarizace.
§ 2 inventarizační
vyhlášky – Základní pojmy
Pro lepší orientaci při používání nově zaváděných pojmů obsahuje
vyhláška vymezení některých pojmů pro vybrané účetní jednotky v § 2 inventarizační vyhlášky:
-
prvotní inventura – činnosti prováděné při inventarizaci
hmotného majetku, které jsou nezbytné pro vyhotovení inventurních soupisů,
-
rozdílová inventura – činnosti prováděné při
inventarizaci hmotného majetku, které jsou nezbytné pro vyhotovení dodatečných
inventurních soupisů,
-
dodatečný inventurní soupis – průkazný účetní záznam,
kterým účetní jednotka prokáže přírůstky nebo úbytky stavu hmotného majetku,
který byl zjištěn prvotní inventurou, a to způsobem, který je nutný pro
zjištění stavu ke konci rozvahového dne (k 31. 12.),
-
inventurní zápis – průkazný účetní záznam, kterým účetní
jednotka nahrazuje při průběžné inventarizaci inventurní soupis podle § 30 odst. 3 zákona o
účetnictví,
-
inventarizační zpráva – shrnutí všech podstatných
skutečností o všech provedených inventurách, včetně seznamu všech inventurních
soupisů, dodatečných inventurních soupisů, inventurních zápisů a inventurních
závěrů a informace o všech inventarizačních rozdílech a zúčtovatelných
rozdílech,
-
vybraný majetek – kulturní památky, sbírky muzejní povahy
a archeologické nálezy,
-
inventurní závěr – průkazný účetní záznam účetní
jednotky, které jiný právní předpis umožňuje zjišťovat skutečný stav vybraného
majetku a ověřovat jeho soulad s evidencí vedenou právě podle tohoto právního
předpisu v průběhu několika let, kterým tato vybraná účetní jednotka prokazuje
stav ke konci rozvahového dne v souladu se zněním inventarizační vyhlášky,
-
inventarizační položka – majetek, závazky, jiná aktiva a
jiná pasiva, na základě kterých může být vyhotovován inventurní soupis nebo
dodatečný inventurní soupis; označování těchto soupisů je podle směrné účtové
osnovy a účtového rozvrhu prováděno syntetickými, analytickými nebo
podrozvahovými účty,
-
část inventarizační položky – jednotlivé věci, jednotlivé
pohledávky, opravné položky k jednotlivým pohledávkám, jednotlivé závazky a
další skutečnosti, které lze samostatně zjišťovat v rámci inventarizační
položky,
-
pomocná evidence – veškeré jednotlivé a souhrnné účetní
záznamy, které jsou využitelné při zjišťování skutečných stavů inventarizačních
položek a jejich částí, s výjimkou inventurních evidencí, jiných evidencí a
zápisů v účetních knihách,
-
inventurní evidence – souhrnné účetní záznamy, které jsou
nově vytvářené při inventuře, avšak nejsou inventurním soupisem, dodatečným
inventurním soupisem, inventurním zápisem, inventarizační zprávou nebo
inventurním závěrem,
-
jiná evidence – organizovaný soubor informací o
inventarizačních položkách a jejich částech, který je veden mimo účetní
jednotku a který je nezbytný pro zjištění skutečného stavu inventarizačních
položek a jejich částí,
-
inventarizační evidence – pomocná evidence, inventurní
evidence a jiná evidence,
-
inventarizační identifikátor – označení části
inventarizační položky nebo (v případě vybraného majetku) jednotlivé věci a
souboru majetku, které zajišťuje jejich jednoznačné a nezaměnitelné určení,
-
zúčtovatelný rozdíl – rozdíl zjištěný při inventuře,
který zahrnuje kromě případného manka, schodku a přebytku rozdíl zjištěný podle § 26 odst. 3, § 25 odst. 2 zákona o účetnictví a
rozdíl, který se týká jiných aktiv a jinýc h pasiv, včetně skutečností
účtovaných na podrozvahových účtech, o kterých vybraná účetní jednotka účtuje v
souladu se zákonem č. 563/1991 Sb.
Aby mohl být sestaven přehled aktiv a pasiv k určitému časovému
okamžiku (například k rozvahovému dni v účetním období), je třeba zjistit skutečný stav aktiv a pasiv. K tomu slouží inventura, která může
být fyzická nebo dokladová.
NahoruFyzická inventura
Fyzická inventura se provádí u majetku hmotné povahy,
například u zásob materiálu, výrobků, zboží, dlouhodobého hmotného majetku,
peněžních prostředků v pokladně a cenin a u některého dlouhodobého nehmotného
majetku, například u softwaru. Skutečný stav se zjistí počítáním, měřením,
vážením.
NahoruDokladová inventura
Dokladová inventura se provádí u majetku nehmotné povahy,
například u pohledávek, běžných a úvěrových účtů a u závazků. Spočívá v tom, že
stav zjištěný v našem účetnictví se ověřuje písemným potvrzením od jednotlivých
odběratelů, bank a dodavatelů (inventura je založena na porovnání dokladů).
Údaje zjištěné inventurou se zapisují do inventurního
soupisu, v němž se uvádějí všechny druhy majetku ve hmotných jednotkách a v
peněžním vyjádření. Inventurní soupis musí být řádně označen a opatřen
podpisovým záznamem osob, které inventuru prováděly. Inventurní soupis je
průkazný účetní záznam.
Od pojmu inventura je třeba odlišit pojem inventarizace,
který je širší a zahrnuje:
-
zjištění skutečného stavu majetku a závazků inventurou, tzn.
inventura je úvodní fází inventarizace,
-
porovnání skutečného stavu se stavem účetním a vyčíslení
případných inventarizačních rozdílů,
-
zjištění příčin vzniku inventarizačních rozdílů a návrh na
vypořádání s nimi.
Účelem inventarizace je ověřit, zda stav majetku a závazků
zachycený v účetnictví odpovídá skutečnosti, tzn. inventarizace je
nástrojem věcné kontroly účetnictví. Inventarizace má rovněž prokázat
reálnost ocenění vykazovaného majetku a závazků, tzn. zhodnotit, zda jejich
účetní ocenění je totožné či výrazně odlišné od tržní hodnoty.
Majetek a závazky se inventarizují k okamžiku sestavování účetní
závěrky, tj. aspoň jedenkrát za účetní období. Vedení účetní jednotky však může
stanovit, aby se inventarizace některých složek majetku prováděla častěji.
Podle periodicity se rozeznává inventarizace řádná a mimořádná.
NahoruInventarizace řádná
Inventarizace řádná může být:
-
periodická – provádí se pravidelně k určitému okamžiku,
například k okamžiku účetní závěrky, tj. k poslednímu dni účetního období u
všech druhů zásob v příslušném skladu najednou. Nelze-li fyzickou inventuru
materiálových zásob provést k okamžiku účetní závěrky, lze ji provádět v
průběhu posledních čtyř měsíců účetního období, popřípadě v prvním měsíci
následujícího účetního období,
-
průběžná – provádí se postupně během účetního období u
jednotlivých položek zásob materiálu v rámci téhož skladu k různým okamžikům v
rámci jednotlivých měsíců. Nevyžaduje přerušení běžné práce ve skladech.
NahoruInventarizace mimořádná
Inventarizace mimořádná se provádí v mimořádných případech,
například při organizačních změnách (ke dni vzniku, sloučení, rozdělení,
zrušení podniku), při změně zaměstnance odpovědného za majetek, po živelní
pohromě, vloupání apod.
Podle rozsahu se rozeznává inventarizace:
-
úplná – týká se všech složek majetku a závazků,
-
dílčí – týká se jen některých složek majetku a
závazků.
Porovnáním skutečného stavu majetku se stavem účetním může vzniknout
inventarizační rozdíl, který se nazývá:
-
manko (u pokladní hotovosti schodek), když
skutečný stav je nižší než účetní,
-
přebytek, je-li skutečný stav vyšší než účetní stav.
Za manko se nepovažují ztráty v rámci norem přirozených úbytků
zásob, které vznikají u některých druhů zásob při skladování a manipulaci s
nimi (například rozprášením) nebo působením přírodních vlivů (například
vysycháním). Pro tyto úbytky si podnik stanoví normy přirozených úbytků ve své vnitřní účetní směrnici.
Inventarizační rozdíly je třeba vysvětlit a odstranit a tím zajistit
shodu účetnictví se skutečností.
Vždy se opravuje účetní stav, nikoli skutečnost!
Inventarizaci provádí inventarizační komise, jejíž členy jmenuje
statutární orgán účetní jednotky. Musí mít nejméně dva členy, přičemž vedoucím
inventarizační komise nesmí být hmotně odpovědný zaměstnanec. O inventarizaci
se vyhotovuje inventarizační zápis (u pokladní hotovosti zápis o
pokladním skontru), který musí být opatřen podpisovým záznamem všech členů
komise.
NahoruInventury hmotného majetku
Zákon o účetnictví (§ 30 odst.
4) v případě fyzické inventury umožňuje a ukládá:
-
fyzická inventura může být zahájena již v průběhu posledních
čtyř měsíců účetního období,
-
fyzická inventura může být ukončena před koncem účetního
období,
-
pokud je fyzická inventura ukončena před koncem účetního období,
musí být stavy uvedené ve fyzické inventuře upraveny o zjištěné přírůstky a
úbytky,
-
fyzická inventura může být ukončena v prvním měsíci
následujícího účetního období.
Kulturní památky, sbírky muzejní povahy a archeologické
nálezy
Vyhláška se vztahuje i na problematiku inventarizace specifického
majetku, jako jsou kulturní památky, sbírky muzejní povahy a archeologické
nálezy, proto je zaváděna legislativní zkratka a nový pojem "inventurní
závěr“ pro vyjádření specifik inventur tohoto majetku.
NahoruČÁST DRUHÁ – § 3 INVENTARIZAČNÍ VYHLÁŠKY –
INVENTARIZAČNÍ ČINNOSTI
Pro efektivní zajištění inventarizací jsou popsány činnosti (časový
harmonogram), které vybraná účetní jednotka zajišťuje, což je vhodné upravit
vnitřním předpisem, kde lze uvést, že je možné některé nebo veškeré činnosti
prováděné při inventarizaci zajistit také prostřednictvím TŘETích osob.
Mezi inventarizační činnosti lze zejména zahrnout:
-
sestavování plánu inventur,
-
zřizování inventarizačních komisí – dílčích i ústřední –
a to včetně stanovení požadavků na jejich odborné znalosti při zjišťování
skutečných stavů, začlenění hmotně odpovědných zaměstnanců jako řadových členů
těchto komisí,
-
řízení, kontrola činnosti inventarizačních komisí, sestavení
inventarizační zprávy,
-
způsob použití metod zjišťování skutečných stavů a stanovení
odchylek do normy,
-
pojmenování konkrétního zjištění – zda vznikly nebo nevznikly
inventarizační rozdíly nebo zúčtovatelné inventurní rozdíly, které se týkají
inventarizační položky nebo její části; při zjišťování skutečného stavu a
ověřování tohoto stavu se stavem v účetnictví nelze vycházet z účetních zápisů
a následně ověřovat správnost těchto zápisů podle skutečnosti; je nutné zásadně
vycházet z údajů v inventarizační evidenci a posoudit, zda informace odpovídají
skutečnému stavu, a následně zjistit, zda tyto skutečnosti jsou zaúčtovány v
souladu s právními předpisy v oblasti účetnictví,
-
součinnost zaměstnanců a vnitřních útvarů dle organizačního řádu
účetní jednotky, zejména účetních zaměstnanců a ekonomů s investičními
odděleními, správou majetku, ale i volenými zastupiteli,
-
zajištění podpisových záznamů osob odpovědných za průkaznost
účetních záznamů, souhrnných účetních záznamů, na základě kterých vznikají
inventurní soupisy, dodatečné inventurní soupisy a inventurní zápisy,
-
zajištění reálného ocenění majetku a závazků podle § 26 odst. 1 a 2 zákona o
účetnictví – vhodné je vymezit okamžiky, ke kterým bude provedeno
přecenění na reálnou hodnotu, ale i okamžiky, kdy se od aplikace reálné hodnoty
v důsledku například neuskutečněného prodeje upouští; důležité je jasné
stanovení pravidel pro stanovení reálné hodnoty včetně vymezení osobních
odpovědností,
-
stanovení, zda a kdo bude provádět kvalifikovaný odhad a kdy
bude požadován znalecký posudek,
-
stanovení alespoň minimální frekvence testování adekvátnosti
reálné hodnoty apod. – v této souvislosti si dovolím poznamenat praktickou
poznámku, že je lépe již přeceněný majetek na reálnou hodnotu, jenž byl
vykazován v netto částce v rozvaze ve výši 0 Kč (pořizovací cena minus oprávky
se rovná nule), účetně oddělit na jiný analytický účet, tj. nejlépe zavést jako
neodepisovaný majetek, a to zejména proto, abyste neztratili přehled o již
jednou přeceněném majetku,
-
zajištění vzájemného odsouhlasení pohledávek a závazků,
například tzv. konfirmačními dopisy,
-
zjišťování údajů z jiných databází či evidencí, například z
katastru nemovitostí,
-
stanovení postupů při dokladové inventuře,
-
stanovení způsobu provedení průběžných inventarizací a nutné
náležitosti inventurních zápisů, inventurních soupisů,
-
stanovení závazných postupů pro vyhotovení účetních dokladů
pro zaúčtování zúčtovatelných rozdílů nebo inventarizačních rozdílů včetně
všech případných změn v ocenění tak, aby účetní závěrka podávala věrný a
poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky v souladu
s § 7 odst. 1 zákona o
účetnictví,
-
stanovení postupů pro vyhodnocení inventarizační zprávy,
-
zajištění označení všech inventarizačních položek
nezaměnitelným inventarizačním identifikátorem pro jejich jednoznačné určení v
účetnictví (vždy),
-
vedení evidence seznamu a popisu inventarizačních
identifikátorů,
-
jasné vymezení osobní odpovědnosti zaměstnanců či jiné
osoby za průběh a provedení inventur a následně inventarizace veškerého
majetku a závazků v souladu s ustanoveními § 29 a § 30 zákona o…