7.6.8
Důležitá soudní rozhodnutí k odpadům
Mgr. Tereza Žáková
NahoruLZE NAŘÍDIT OPATŘENÍ K NÁPRAVĚ I PO UPLYNUTÍ PROMLČECÍ DOBY PŘESTUPKU?
Související právní předpis: 541/2020 Sb., 185/2001 Sb.
NahoruÚvodem
Opatření k nápravě je institut využívaný napříč předpisy práva životního opatření. Ukládá jej dle § 116 NOZ správní orgán, který je příslušný k projednání přestupku, a to v reakci na zjištěné porušení odpadového právního předpisu. Typicky může být v rámci opatření k nápravě uloženo
-
zajistit odpad proti jeho úniku do okolního prostředí nebo již uniklé škodliviny odstranit,
-
předat odpad do odpadového zařízení,
-
upravit provoz odpadového zařízení aj.
Nejvyšší správní soud se ve svém rozhodnutí č.j. 5 As 325/2018 – 39, ze dne 6. února 2020, zabýval mimo jiné otázkou, zda je možné uložit opatření k nápravě i v době po uplynutí promlčecí lhůty k danému přestupku (v rozhodnutí se ještě používá termín správní delikt, neboť řízení bylo zahájeno před rokem 2017). Při řízení se sice vycházelo z dříve platného zákona o odpadech, č. 185/2001, avšak jelikož institut opatření k nápravě je využit i v novém zákoně o odpadech (§ 116 zákona č. 541/2020 Sb.) a důležitost tohoto institutu v ochraně životního prostředí zejména pro svou efektivitu stále roste, je tato otázka nadále velmi aktuální. Při poškození některé ze složek životního prostředí nebo při trvání protiprávního stavu má být totiž vždy cílem návrat do původního stavu před tímto zásahem a zachování v danou chvíli nejvyšší možná úroveň ochrany životního prostředí.
NahoruSkutkový popis případu
Účastníky citovaného řízení byla obec a Ministerstvo životního prostředí, přičemž obec se měla dopustit protiprávního jednání tím, že přijímala do svého vlastnictví výkopovou zeminu a stavební a demoliční odpady - především ze staveb realizovaných právě v obci a ukládala je na místě bývalé skládky, a to na základě souhlasu starosty této obce.
Česká inspekce životního prostředí věc prošetřila a na základě výše popsaných zjištění vydala dvě rozhodnutí. Jedním udělila dotčené obci pokutu za porušení zákona o odpadech č. 185/2001 Sb., spočívající v převzetí odpadů v rozporu s ustanovením § 12 odst. 2 a 3. Toto rozhodnutí bylo nakonec na základě rozhodnutí soudu zrušeno (pro uplynutí tříleté lhůty pro uložení pokuty) a řízení zastaveno dle § 90 odst. 1 písm. a) SŘ.
Druhé rozhodnutí se týkalo uložení opatření ke zjednání nápravy. Dotčená obec napadla toto rozhodnutí a argumentovala tím, že nemohla-li být z důvodu uplynutí času uložena pokuta, nemohlo být uloženo ani opatření či lhůta ke zjednání nápravy; dále dotčená obec zpochybňovala přičitatelnost jednání starosty obci, neboť starosta měl jednat mimo svoje pravomoci.
NahoruStanovisko Nejvyššího správního soudu k promlčitelnosti nápravných opatření
Nejvyšší správní soud nesouhlasil s tvrzením dotčené obce v tom smyslu, že byla-li promlčena pokuta, nelze již ani uložit nápravné opatření. Naopak se NSS ztotožnil s názorem Městského soudu, ve kterém se praví, že opatření ke zjednání nápravy je svým charakterem zcela odlišným institutem než-li pokuta za přestupek/správní delikt a že opatření ke zjednání nápravy nemá sankční charakter, proto stojí vedle pokuty, která sankční charakter má a lze jej s pokutou kombinovat. Tedy že smyslem nápravného opatření je "ukončení protiprávního jednání či odstranění protiprávního stavu vzniklého porušením právní povinnosti; jedná se tedy o tzv. nápravný prostředek správního dozoru, jímž je sledován jiný cíl než sankcí.". Proto správní orgán při využití nápravného opatření ve smyslu § 76 odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, není vázán lhůtami platnými pro uložení sankce. Pokud by tomu tak nebylo, tak by to znamenalo, "že by správní orgán po uplynutí těchto lhůt již nemohl delikventovi zjednání nápravy uložit, což zcela odporuje i smyslu zákona o odpadech, jehož prvotním zájmem je právě dodržování ochrany životního prostředí a ochrany lidského zdraví.".
NSS pak vysvětluje, že již ze systematiky právního předpisu pokud jde o sankce a možnost ukládat opatření pro zjednání nápravy je zřejmé, že tyto instituty jsou od sebe odděleny (úprava pokut se nachází v jiném zákonném ustanovení než-li úprava opatření ke zjednání nápravy). Pokuta je sankcí za správní delikt, zatímco nápravné opatření je…