dnes je 15.1.2025

Input:

č. 2009/2010 Sb. NSS, Územní plánování: politika územního rozvoje; opatření obecné povahy

č. 2009/2010 Sb. NSS
Územní plánování: politika územního rozvoje; opatření obecné povahy
k § 31 a násl. zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
k § 101a a násl. soudního řádu správního
Politika územního rozvoje (§ 31 a násl. stavebního zákona z roku 2006) určuje strategii a základní podmínky pro naplňování úkolů územního plánování v jeho dalších fázích. Nejde tedy o konkrétní regulaci určitého území s obecně vymezeným okruhem adresátů, ale o koncepční nástroj územního plánování, který stanoví priority územního rozvoje v celorepublikových i mezinárodních souvislostech a který je určen orgánům veřejné správy, nikoli těm, vůči kterým je veřejná správa vykonávána, tj. adresátům jejího veřejnosprávního působení. Není proto opatřením obecné povahy, proti němuž je určena soudní ochrana dle § 101a s. ř. s., neboť z formálního a zejména z materiálního hlediska nenaplňuje jeho znaky.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 11. 2009, čj. 9 Ao 3/2009-59)
Prejudikatura: č. 740/2006 Sb. NSS, č. 968/2006 Sb. NSS a č. 1276/2007 Sb. NSS.
Věc: Miloš B. a další proti vládě o návrhu na zrušení části opatření obecné povahy.

Navrhovatelé se domáhali zrušení části opatření obecné povahy - Politiky územního rozvoje České republiky 2008 (dále také „politika územního rozvoje“ nebo „politika“), schválené usnesením vlády ze dne 20. 7. 2009 č. 929. Schválení usnesení bylo oznámeno ve Sbírce zákonů pod sdělením č. 270/2009, jakož i v č. 4/2009 Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí.
Navrhovatelé brojili proti části (kapitole) 5. Politiky územního rozvoje „Koridory a plochy dopravní infrastruktury“, bodu č. 131 - Letiště, který je vymezen následujícím způsobem:
L1
Vymezení:
Nová paralelní vzletová a přistávací dráha (VPD), vzletové a přistávací prostory (VPP) letiště Praha-Ruzyně.
Důvody vymezení:
Zvýšení kapacity mezinárodního letiště.
Úkoly pro územní plánování:
a) Řešit dopady rozvoje letiště Praha-Ruzyně na územní rozvoj dotčených obcí (zejména hlukové zátěže).
b) Řešit napojení letiště na další druhy dopravy (přednostně kolejovou dopravou).“
Navrhovatelé ve smyslu § 101a s. ř. s. tvrdili, že uvedený bod politiky územního rozvoje zasahuje nezákonným způsobem do jejich práv a žádali, aby tato část politiky územního rozvoje byla soudem zrušena. Uvedli, že politika územního rozvoje je dle § 31 a 32 stavebního zákona z roku 2006 základním nástrojem územního plánování, který je závazný pro pořizování a vydávání zásad územního rozvoje, územních plánů, regulačních plánů a pro rozhodování v území. To dle navrhovatelů mimo jiné znamená, že plochy a koridory dopravní a technické infrastruktury, obsažené ve schválené politice, musí být převzaty do nižších úrovní územního plánování. Navrhovatelé konstatovali, že Ústavní soud dal v nálezu ze dne 19. 11. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 14/07, plně za pravdu „materiálnímu výkladu“ institutu opatření obecné povahy, jak jej provedl Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 27. 9. 2005, publikovaném pod č. 740/2006 Sb. NSS. Podle Ústavního soudu je materiální pojetí opatření obecné povahy v souladu se skutečností, že ani správní řád ani stavební
Nahrávám...
Nahrávám...