ČÁST I.
Úvodní ustanovení
Čl. 1
Předmět úpravy
Organizační řád upravuje zásady činnosti orgánů města, jejich strukturu, určuje vnitřní uspořádání městského úřadu XXX, dělbu práce mezi jednotlivými odbory, odděleními, útvary a organizačními složkami, jejich vzájemné vztahy a vazby na zařízení a organizace, které město řídí nebo zřizuje.
Čl. 2
Postavení a působnost města
Postavení a působnost města a jeho orgánů vymezuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon 128), pokud jde o samostatnou působnost a pokud se jedná o přenesenou působnost, je upravena řadou zvláštních právních předpisů.
ČÁST II.
Město a jeho orgány
Čl. 3
Členění orgánů města
Organizační složení městských orgánů:
- zastupitelstvo města (dále jen ZM)
- rada města (dále jen RM)
- starosta a místostarosta
- městský úřad (dále jen MěÚ)
- odbory a oddělení městského úřadu
- organizační složky města
- městská policie
- orgány ZM a RM (výbory a komise)
- zvláštní orgány (přestupková komise, povodňová komise)
Čl. 4
Zastupitelstvo města
- Zastupitelstvo města XXX tvoří členové v počtu...
- Základní úkoly ZM:
- vykonává pravomoce vyplývající z § 84-85 zákona o obcích. Tuto působnost nemůže přenést na jiné orgány, nestanoví-li tak zákon 128.
- rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti města.
- Ze své pravomoci dále:
- hodnotí pomoc jiných organizací, které město neřídí, při rozvoji územního obvodu města a zabezpečování potřeb obyvatel,
- projednává zprávy o činnosti RM a výborů mezi jednotlivými zasedáními,
- rozhoduje o dalších otázkách, které si k rozhodnutí vyhradí.
Čl. 5
Rada města
- Rada města XXX má . členů – radních. Její postavení, působnost a pravomoci upravuje zákon o obcích, zejména § 99 až § 102.
- Ze své pravomoci RM dále:
- zabezpečuje pravidelnou informovanost členů ZM o nových právních předpisech týkajících se činnosti a rozvoje města a obcí i o dalších závažných skutečnostech, souvisejících s výkonem funkce,
- organizuje a koordinuje spolupráci a pomoc poskytovanou členům ZM ze strany odborů a oddělení MěÚ, organizačních složek města, zařízení spravovaných městem, příp. dalších orgánů a jiných organizací v územním obvodu města,
- koordinuje a hodnotí činnost komisí,
- kontroluje a schvaluje záměry odborů a oddělení MěÚ a organizačních složek města v přípravě podkladů pro rozhodování ZM,
- koordinuje činnosti odborů a oddělení MěÚ a organizačních složek města při řešení úkolů, u nichž je jejich spolupráce nutná (např. příprava návrhů rozpočtů, řešení koncepčních otázek rozvoje územního obvodu, zpracování závazných souhrnných stanovisek, vyžadovaných a poskytovaných podle příslušných předpisů, rozpracování usnesení vlády, jakož i směrnic, pokynů a usnesení vyšších orgánů řízení).
- RM je výkonným orgánem v oblasti samostatné působnosti.
- V oblasti přenesené působnosti rozhoduje RM, pouze stanoví-li tak zákon 128.
Čl. 6
Starosta
- Starosta je představitelem města a zastupuje město navenek (statutární orgán). Základní práva a povinnosti starosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce jsou upraveny zákonem128, § 103 až 108. Ze své činnosti je odpovědný ZM.
- V rámci své pravomoci vykonává i další úkony:
- podle potřeby vydává pokyny k operativnímu zabezpečení usnesení orgánů města voleným zastupitelům, vedoucím odborů a oddělení MěÚ, organizačních složek a zařízení města,
- projednává s RM a zabezpečuje konečná opatření k obsahu materiálů předkládaných ZM,
- řídí městskou policii (§ 3 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů),
- zřizuje zvláštní orgány obce v případech stanovených zvláštními zákony,
- zastupuje město při výkonu vlastnických práv, akcionářských práv, popřípadě členských práv.
- Jako statutární zástupce podepisuje jménem města zejména:
- smlouvy, kterými se nabývá nebo prodává nemovitý majetek města nebo se jimi sdružují finanční prostředky či vstupuje do majetkové nebo podnikatelské spoluúčasti,
- smlouvy o dílo s dodavateli zboží, služeb a prací;
- dále řídí a provádí konkrétní opatření vůči právnickým osobám zřízeným městem v souladu se zřizovacími či zakladatelskými smlouvami.
Čl. 7
Místostarosta
- Místostarosta zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti a plní úkoly stanovené mu RM nebo ZM. Základní práva a povinnosti místostarosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce, jsou upraveny § 104 zákona 128. Ze své činnosti je odpovědný ZM.
- V rámci své pravomoci a dle organizační struktury vykonává i další úkony:
- řídí organizační složky města,
- řídí a koordinuje činnost zvláštních orgánů města,
- odpovídá za výkon práv zřizovatele příspěvkových organizací města.
ČÁST III.
Městský úřad a jeho činnost
Čl. 8
Městský úřad
- Městský úřad tvoří starosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, místostarosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, tajemník MěÚ a další zaměstnanci města zařazení do tohoto úřadu.
- Městský úřad XXX je ve smyslu zákona č. 314/2002 Sb. pověřeným obecním úřadem, jehož působnost ve státní správě vymezují zvláštní právní předpisy.
Čl. 9
Organizační složení MěÚ
- RM zřizuje podle § 102 písm. f (§ 109 odst. 2) zákona 128 tyto odbory v rámci MěÚ:
-
odbor kancelář starosty
-
hospodářsko-finanční odbor
-
odbor pro záležitosti občanů
-
odbor výstavby a územní správy
-
majetkově-správní odbor
- RM zřizuje podle § 102 odst. 2 písm. f) (§ 109 odst. 2) zákona 128 samostatné investiční oddělení na úrovni odboru v rámci MěÚ.Toto oddělení řídí vedoucí, kterého jmenuje starosta města.
Čl. 10
Okruhy činností odborů a oddělení MěÚ
- Pro jednotlivé odbory jsou stanoveny náplně činnosti na úseku státní správy a samosprávy, které jsou upraveny pracovními náplněmi jednotlivých referentských míst. Okruh činností odborů a dalších útvarů MěÚ stanovuje tajemník MěÚ.
- Odbory zajišťují například tyto činnosti:
A. Odbor – kancelář starosty:
Vzor
-
sekretariát a informační místo městského úřadu,
-
informační soustava, správa dat, hardware a software, archivace a evidence písemností,
-
informování veřejnosti, styk se sdělovacími prostředky, tvorba a aktualizace webových stránek města,
-
matriční úřad, jehož pravomoce upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,
-
hlášení a evidence obyvatel,
-
příjem a výdej žádostí o vydání OP a cestovních dokladů,
-
ověřování podpisů a vidimace listin,
-
organizace řešení stížností,
-
organizace řešení petic, v souladu se zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním,
-
organizace žádostí o informace, v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,
-
organizace voleb, referenda, sčítání lidu,
-
povolování veřejných sbírek,
-
řešení otázek na úseku služeb (veřejná doprava, telekomunikace, pošta, televize, bankovní služby, další služby veřejnosti),
-
vnitřní správa městského úřadu.
B. Odbor hospodářsko-finanční:
Vzor
-
příprava rozpočtu města a kontrola hospodaření podle rozpočtu,
-
příprava a tvorba podkladů pro realizaci hospodářské politiky města,
-
kontrola a rozbory čerpání rozpočtu města,
-
zpracování podkladů pro sjednávání úvěrů a splácení přijatých úvěrů a půjček,
-
zapojování prostředků od státních orgánů, kontrola jejich čerpání a roční vypořádání
-
finanční řízení organizací zřízených městem (příspěvkové organizace) a převod finančních prostředků jim stanovených rozpočtem města,
-
všeobecná a mzdová účtárna,
-
správa místních poplatků,
-
vymáhání pohledávek města,
-
účetní evidence majetku, efektivní hospodaření s majetkem města (dlouhodobý majetek, finanční majetek, pohledávky, zásoby, majetkové účasti),
-
metodicky řídí veškeré účtování a účetní výkaznictví v rámci celého MěÚ,
-
kontroluje efektivnost hospodaření s majetkem města (dlouhodobý majetek, finanční majetek, zásoby, pohledávky, majetkové účasti).
C. Odbor pro záležitosti občanů:
Vzor
-
sociální úřad, jehož pravomoce upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,
-
zabezpečení, organizace a kontrola činnosti pečovatelské služby,
-
rozhodování o poskytování pečovatelské služby,
-
řešení úkolů v oblasti státní správy a samosprávy v samostatné působnosti zdravotnictví, organizace činnosti klubu důchodců,
-
řešení úkolů v bytové oblasti,
-
koordinace zabezpečení chodu domu s pečovatelskou službou.
D. Odbor výstavby a územní správy
Vzor
-
stavební úřad, jehož pravomoce upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,
-
speciální stavební úřad ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací ve správním obvodu obce,
-
silniční správní úřad ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací na území města XXX,
-
speciální stavební úřad a vodoprávní úřad vykonávající státní správu podle vodního zákona,
-
činnost ekologa města na úseku státní správy a samosprávy, jehož pravomoce upravují mimo jiné zvláštní zákony,
-
výkon územní správy – spolupráce s katastrálním úřadem, tvorba technické mapy a dalších územně orientovaných produktů informačního charakteru, tvorba koncepcí organizace činností v území, řešení sporů mezi uživateli území, nepřísluší-li toto soudu nebo jinému orgánu
-
spolupráce s orgány a organizacemi na úseku památkové péče,
-
výkon činností pořizovatele územně plánovací dokumentace v souladu s příslušnými předpisy,
-
přidělování čísel popisných a evidenčních.
E. Majetkově-správní odbor:
Vzor
-
komplexní evidence a správa majetku města (např. budov, místních komunikací, veřejných prostranství a dalších pozemků včetně městských lesů, vodních ploch, toků a nádrží, technických zařízení),
-
provádění technických služeb prostřednictvím majetku města (provoz městského hřbitova, městské skládky),
-
zabezpečování technických služeb prostřednictvím právnických nebo fyzických osob,
-
dohled nad nepřímým zajištěním služeb pověřenými organizacemi (např. dodávka pitné vody, odkanalizování odpadních vod, dodávky elektrické energie, plynu, úpravy a údržba účelových, státních a krajských komunikací) a spolupráce s těmito organizacemi,
-
dohled nad záměry třetích osob, jsou-li dotčeny zájmy města nebo jeho majetek (překopy komunikací, umístění na budovách a pozemcích města),
-
kontrola hospodaření s majetkem města, smluvních vztahů a prováděných prací při správě majetku města (budovy, byty a nebytové prostory, centrální zdroj tepla, čistírny odpadních vod, kanalizace dešťová a splašková, zdroje pitné vody),
-
správa hospodaření s odpady,
-
správa informačního systému města, plakátovacích ploch,
-
majetkoprávní záležitosti a hospodaření s majetkem města (pronájmy, prodeje) za podmínek obecně závazných a vnitřních předpisů,
-
zajišťování pasportizace majetku města a jeho aktualizace,
-
vedení a správa skladu CO,
-
řízení pracovníků na veřejně prospěšné práce nebo při alternativním výkonu trestu.
F. Investiční oddělení:
Vzor
-
příprava a zajištění investiční činnosti města,
-
řeší problematiku na úseku koncepcí rozvoje města, komunikace s investory,
-
výkon nebo zajištění výkonu dozoru nad investicemi města,
-
spolupracuje při zajišťování financování výstavby a dalších akcí,
-
spolupracuje při řešení energetických záležitostí města,
-
centrální poradenství a konzultace pro ostatní odbory MěÚ v oblasti zadávání veřejných zakázek.
Organizační schéma městského úřadu je uvedeno v příloze organizačního řádu.
ČÁST IV.
Zaměstnanci města
Čl. 11
Zásady vnitřního styku
Vzor
-
odbory a oddělení městského úřadu jsou povinny v rozsahu své působnosti si vzájemně poskytovat informace pro plnění úkolů, vydávat stanoviska a posudky potřebné pro ostatní odbory a oddělení a vzájemně spolupracovat pro úspěšné a efektivní plnění úkolů,
-
ve spolupráci odborů a útvarů si v rámci svých povinností a možností vycházejí bezvýhradně vstříc, zejména v otázkách, které spadají do působnosti i více než dvou útvarů.
-
při koordinaci stanovisek se podřizují rozhodnutí RM, které sleduje přípravu stanovisek vyžadovaných vyššími územními orgány, resp. poskytovaných orgány města podle příslušných předpisů
-
při řešení sporů ze zabezpečování pracovních úkolů mezi jednotlivými zaměstnanci a mezi odbory postupuje vždy vedoucí odboru a tajemník především formou dohody. Pokud se nedospěje k dohodě, rozhoduje tajemník a teprve nesouhlas (odvolání – stížnost) řeší RM.
Čl. 12
Vedoucí zaměstnanci
Za vedoucí zaměstnance se považují:
Vzor
-
starosta
-
místostarosta
-
tajemník MěÚ
-
vedoucí odborů
-
vedoucí investičního oddělení
-
vedoucí kulturního domu a muzea
-
velitel městské policie
-
Vedoucí zaměstnanci jsou odpovědni za správné a včasné rozpracování a provádění příslušných zákonů, vyhlášek, nařízení a usnesení vlády ČR, a dalších orgánů, pokud z nich vyplývají úkoly pro město, usnesení ze zasedání ZM a RM, i za dodržování zákonů a ostatních právních předpisů.
-
Práva, povinnosti a postavení starosty a místostarosty upravují čl. 6 a 7.
Tajemník MěÚ
Vzor
-
je odpovědný za plnění úkolů městského úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi
-
je nadřízený všem zaměstnancům MěÚ
-
zabezpečuje plnění usnesení ZM a RM a plní podle pokynů starosty úkoly vyplývající z usnesení zastupitelstva města a usnesení rady města
-
zajišťuje úkoly v přenesené působnosti města vyplývající ze zvláštních zákonů
-
plní úkoly zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, uzavírá a ukončuje pracovní poměr se zaměstnanci města zařazenými v městském úřadu a organizačních složkách města
-
řídí a kontroluje činnost zaměstnanců města zařazených do městského úřadu
-
stanoví podle zvláštních předpisů platy zaměstnancům města zařazeným v městském úřadu
-
vydává spisový řád, skartační plán a pracovní řád městského úřadu
-
zúčastňuje se zasedání zastupitelstva města a zasedání rady města s hlasem poradním
- …