dnes je 21.11.2024

Input:

Vedení knih operativní evidence

1.1.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.3.4
Vedení knih operativní evidence

Jaroslava Svobodová

Organizační uspořádání účetní jednotky: Územně samosprávný celek

Označení:

Číslo:

Zpracoval:

Kontroloval:

Platnost:

Závaznost:

Datum vydání:

Vydává:

Nahrazuje:

Doplňuje:

Počet stran:

Přílohy:

Metodické vymezení: vnitřní norma - seznam

Čl. 1

Obecná ustanovení

1.1. Městský úřad.............. uvádí ve svém vnitřním předpisu seznam o vedení knih operativní evidence.

1.2. Tento seznam je úplný a je zpracován za účelem doplnění vnitřního kontrolního systému.

1.3. Seznam je průběžně aktualizován ve smyslu případných změn ostatních vnitřních předpisů.

Čl. 2

Účel a zaměření

2.1. Knihy operativní evidence jsou vedeny za účelem:

  • ochrany majetku,

  • obhospodařování majetku,

  • evidence majetku,

  • inventarizace majetku,

  • provádění oprav a udržování hmotného majetku,

  • účtování o majetku, pohledávkách a závazcích

v souladu ostatních vnitřních norem, které tvoří součást vnitřního kontrolního systému.

2.2. Knihy operativní evidence jsou doplňkem celé zpravodajské základny tvořené v organizaci:

  • prvotní evidencí,

  • operativně-technickou evidencí,

  • finančním účetnictví,

  • manažerským účetnictvím,

  • statistikou.

Čl. 3

Seznam

3.1. Spisová kniha došlé pošty.

3.2. Spisová kniha odeslané pošty.

Vede oddělení spisovny

3.3. Archivní kniha.

Vede oddělení archivace a skartace

3.4. Pokladní kniha:

  • příjmové doklady,

  • výdajové doklady.

Vede pokladna

3.5. Kniha došlých faktur.

3.6. Kniha vydaných faktur.

Vede finanční účtárna

3.7. Saldokonto dodavatelů

3.8. Saldokonto odběratelů

Vede finanční účtárna

3.9. Knihy analytické evidence:

  • Mzdové listy,

  • Důchodové listy.

Vede finanční účtárna – viz účtový oběh účetních dokladů a účtový rozvrh

3.10. Kniha poskytnutých záloh:

  • provozních,

  • drobného vydání,

  • cestovného.

Vede finanční účtárna

3.11. Inventární karty majetku.

Vede odbor majetkové evidence

3.12. Skladové karty.

3.13. Osobní karty.

Vede odbor skladové evidence

3.14. Inventární karty – místní seznamy.

Vede odbor majetkové evidence

3.15. Kniha jízd.

Vede odbor provozu

3.16. Knihy o způsobu a počtu vydaných zakázek, výběrových šetřeních.

Vede odbor investiční

a další jako např.:

  • Evidence zpracovaných žádostí o dotace

  • Seznam uzavřených smluv

  • Operativní evidence objednávek

  • Seznam projektové a programové dokumentace

  • Stížnosti

  • Pokuty

  • Disponibilní majetek

Čl. 4

Způsob vedení knih

Knihy operativní evidence jsou vedeny na předepsaných vzorech v uspořádání a číselné řadě tak, aby bylo nepochybně možno zjistit:

  1. původ dokladu,
  2. okamžik (den) vzniku hospodářské operace,
  3. okamžik (den) vzniku účetního případu,
  4. způsob oběhu dokladu prostřednictvím pravomocí a kompetencí,
  5. způsob uložení podle identifikátoru (např. inventárního čísla) a v souladu s archivačním uspořádáním v organizaci.

Čl. 5

Odpovědnost

5.1. Knihy operativní evidence jsou vedeny pomocí záznamů a v počítačovém uspořádání.

5.2. Jednotliví odpovědní pracovníci ve smyslu organizačního řádu zajišťují:

  • správnost, čitelnost a úplnost jimi vedené operativní evidence,

  • pravdivost uvedených údajů a jejich sesouhlasení s originálními písemnostmi,

  • průkaznost,

  • účelnou archivaci.

5.3. Knihy operativní evidence se vedou podle míst a odpovědností v souladu se směrnicí o:

  • hospodaření majetku,

  • oběhem účetních dokladů,

  • spisovým, skartačním a archivačním řádem,

  • organizačním řádem.

Komentář:

V organizování datové informační základny (finančního účetnictví), která je naopak přísně regulována prostřednictvím právních předpisů, je třeba zaměřit pozornost na to:

  • zda je zajištěna správnost a celkový pořádek v prvotní evidenci, resp. v prvotních dokladech, obsažených v různých informačních subsystémech dané organizace. Některé z nich je třeba udržovat v aktuálním stavu. Tato oblast představuje jádro informačního systému;

  • zda a jakým způsobem je v daných podmínkách používaná vhodná soustava operativní evidence a jak je vyřešena vazba mezi operativní evidencí a účetnictvím;

  • zda a jak je realizována a zajišťována vazba mezi finančními a nefinančními operacemi, tj. propojení finančních a nefinančních systémů;

  • zda a jakými opatřeními jsou zajištěny požadavky na vedení účetnictví tj. správnost, úplnost, přehlednost, srozumitelnost a průkaznost účetnictví;

  • zda a jak

Nahrávám...
Nahrávám...