4.6.2.5
Uplatnění DPH na služby poskytované obcemi autorizovaným obalovým společnostem a provozovatelům kolektivních systémů
Ing. Zdeněk Morávek
V následujícím příspěvku bychom se věnovali problematice změny výkladu u služeb, které poskytují obce autorizovaným obalovým společnostem a provozovatelům kolektivních systémů. Poskytování těchto služeb v současné době není většinově považováno za uskutečňování zdanitelných plnění (tj. tyto služby se většinově nepovažují za předmět DPH), a to, mimo jiné, v souladu s výkladem MF ČR uvedeným v materiálu Informace o uplatňování DPH u neziskových subjektů Ministerstva financí ze dne 28. ledna 2005, zveřejněnou na stránkách GFŘ, a ustálenou správní praxí, kdy jsou obce při poskytování těchto služeb považovány za veřejnoprávní subjekty.
Nejdříve je potřeba vymezit, o jaké služby se jedná. Co se týká autorizovaných obalových společností, je nutné začít tím, že ustanovení § 10 odst. 1 a § 12 odst. 1 zákona č. 477/2001 Sb., o obalech, ve znění pozdějších předpisů stanoví osobám uvádějícím na trh či do oběhu obaly nebo balené výrobky povinnost zpětného odběru a využití odpadu z obalů.
Výrobci této povinnosti mohou dostát individuálně, přenesením této povinnosti na jinou osobu spolu s převedením vlastnického práva k obalu za účelem jeho dalšího uvedení do oběhu, nebo uzavřením smlouvy o sdruženém plnění s autorizovanou obalovou společností.
Tyto společnosti jsou podle § 16 zákona o obalech oprávněny zajišťovat sdružené plnění povinnosti zpětného odběru a využití odpadu z obalů, a k tomuto účelu uzavírat smlouvy o sdruženém plnění s výrobci.
Ustanovení § 59 odst. 4 zákona č. 541/2020 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o odpadech stanoví obcím povinnost vytvořit obecní systém odpadového hospodářství, v rámci kterého přebírají veškerý komunální odpad od fyzických (nepodnikajících) osob.
Obce v souladu s povinností podle § 59 odst. 2 zákona o odpadech v obecním systému zřizují rovněž tříděný sběr komunálního odpadu. Podle § 10 odst. 4 zákona č. 477/2001 Sb., o obalech musí být sběrná místa pro odpady z obalů zařazena do obecního systému odpadového hospodářství.
Podle § 60 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech mohou obce ve vztahu k odpadům převzatým v rámci obecního systému za úplatu poskytovat služby autorizovaným obalovým společnostem v rámci plnění jejich povinností podle zákona o obalech. V rámci této spolupráce uzavírají obce s těmito společnostmi smlouvy o zajištění zpětného odběru a využití odpadů z obalů. Tato spolupráce je však dobrovolná, uzavření této smlouvy není povinností obcí. Za poskytnuté služby náleží obcím smluvní odměna, která v praxi závisí zejména na množství vytříděných odpadů z obalů, průměrných nákladech na recyklaci a způsobech nakládání s využitelnými obalovými složkami komunálních odpadů.
Co se týká služeb poskytovaných provozovatelům ostatních kolektivních systémů, tam úprava vychází z ustanovení § 12 odst. 1 zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, ve znění pozdějších předpisů, který stanoví výrobcům elektrozařízení, baterií, akumulátorů, pneumatik nebo vozidel povinnost zajistit zpětný odběr elektrozařízení, baterií, akumulátorů, pneumatik nebo vozidel a jejich následné zpracování a využití nebo odstranění.
Za účelem splnění zákonných povinností zřizuje výrobce místa zpětného odběru.
Současně mohou být místa zpětného odběru zřízena ve spolupráci s obcí v rámci využití obecního systému odpadového hospodářství, a to v souladu s § 16 odst. 1 zákona o výrocích s ukončenou životností. Podle tohoto ustanovení je obec povinna umožnit využití obecního systému odpadového hospodářství i dalším výrobcům, přičemž s výrobci jsou obcí sjednány nediskriminační podmínky pro využití obecního systému.
I v tomto případě je zapojení obcí do těchto smluvních vztahů dobrovolné.
Podle § 5 odst. 4 ZDPH se obce při výkonu působností v oblasti veřejné správy nepovažují za osoby povinné k dani, a to ani v případě, kdy za výkon těchto působností vybírají poplatky nebo jiné úhrady. Činnosti, které…