2.3.3
Pravomoci starosty obce podle zákona o obcích
MV ČR
Jaké jsou hlavní pravomoci starosty obce?
Mezi hlavní pravomoci starosty obce patří, v souladu s ustanovením § 103 OZř, zejména:
-
zastupování obce navenek – jde především o reprezentování a zastupování obce navenek, ať již např. při slavnostních či formálních příležitostech, ale též v rámci zprostředkovávání právních jednání. Je třeba zdůraznit, že právní jednání jménem obce může starosta činit až po jejich schválení zastupitelstvem obce či radou obce, pokud toto schválení zákon vyžaduje (§ 41 odst. 2 zákona o obcích),
-
jmenování tajemníka obecního úřadu – blíže viz kapitola "Tajemník obecního úřadu" dále,
-
plnění úkolů zaměstnavatele podle zvláštních předpisů – a to vůči všem zaměstnancům obce; v případech, kdy není zřízena, či obsazena, funkce tajemníka obecního úřadu, pak i vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu. Především pak uzavírat a ukončovat jejich pracovní poměr a stanovit jejich plat,
-
jmenování vedoucích odborů obecního úřadu, není-li zřízena rada obce – stejně tak je ze svých funkcí odvolávat a stanovit jim plat,
-
svěřování výkonu přenesené působnosti v určitých věcech komisím, po projednání s ředitelem krajského úřadu – jedná se o komise rady obce, které nejsou zřízeny dle ustanovení § 106 zákona o obcích,
-
požadování spolupráce po Policii České republiky při zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku – v souladu se zákonem č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
-
rozhodování o záležitostech samostatné působnosti obce svěřených mu radou obce – jde o pravomoci svěřené starostovi obce radou obce, které nejsou ze zákona svěřeny zastupitelstvu obce nebo radě obce,
-
plnění úkolů statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva a tajemníkovi obecního úřadu – vůči tajemníkovi obecního úřadu plní tuto funkci z principu nadřízenosti, kdy je starosta obce oprávněn tajemníka obecního úřadu jmenovat a odvolávat, vůči členům zastupitelstva obce jde pak o organizační úlohu, neboť starosta není v nadřízeném postavení vůči ostatním členům zastupitelstva obce,
-
plnění dalších úkolů stanovených zákonem o obcích a zvláštními zákony – jde např. o výkon pravomocí rady obce v obcích, kde se rada obce nevolí (pokud si je nevyhradilo zastupitelstvo obce), nebo o pravomoci dle ustanovení § 21 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, či ustanovení § 16 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Dále pak o plnění úkolů volebního orgánu při volbách do Parlamentu České republiky, do zastupitelstev krajů a do zastupitelstev obcí dle zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně…