6.2.3
Organizační řád obecního úřadu
Ing. Danuše Prokůpková
Organizační řád obecního úřadu
Podle ustanovení § 102 odst. 2 písm. o) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích rada obce schvaluje organizační řád obce. Návrh organizačního řádu obce předkládá tajemník obecního úřadu, který dle § 110 odst. 4 zákona o obcích plní úkoly zaměstnavatele. V obcích, kde není zřízena funkce tajemníka, radě obce předkládá návrh organizačního řádu obce starosta obce.
Organizační řád obce by měl mít tyto části:
1. Část základní, která by měla obsahovat dělbu práce mezi jednotlivými odbory nebo odděleními, jejich vzájemné vztahy a vazby k organizacím, řízenými a spravovanými obcí a jejich kompetence.
2. Přílohu č. 1- organizační struktura obecního úřadu,
3. Přílohu č. 2 - funkční náplně odborů obecního úřadu,
4. Přílohu č. 3 - Seznam organizací zřízených, řízených nebo spravovaných obcí.
Pro názornost připojujeme vzor základní části organizačního řádu obce:
obce....................................
Organizační řád upravuje organizaci obecního úřadu.................. Určuje jeho organizační strukturu, dělbu práce mezi jednotlivými odbory, odděleními, jejich vzájemné vztahy a vazby k organizacím, řízenými a spravovanými obcí a jejich kompetence.
Postavení a působnost obecního úřadu upravuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích a další zvláštní předpisy.
V čele obecního úřadu je starosta obce. Obecní úřad řídí prostřednictvím tajemníka obecního úřadu a vedoucích odborů, oddělení. Pravomoc a postavení starosty obce a tajemníka obecního úřadu jsou dány zákonem. Starosta obce jedná jménem obce a je oprávněn k tomuto jednání zmocnit i další zaměstnance obecního úřadu.
Starostu v době jeho nepřítomnosti zastupuje místostarosta. Zvolí-li zastupitelstvo obce více místostarostů, zároveň jim může svěřit zabezpečování konkrétních úkolů v samostatné působnosti. Místostarosta, kterého zastupitelstvo obce určí, zastupuje starostu obce v době jeho nepřítomnosti ve všech věcech, které jsou svěřeny starostovi.
Úkoly zaměstnavatele podle zvláštních předpisů plní v souladu se zákonem tajemník obecního úřadu, který řídí a kontroluje činnost zaměstnanců obce a plní další úkoly dané mu § 110 odst. 4 a 5 zákona o obcích.
K zabezpečení úkolů a pro nezbytnou informovanost svolává starosta obce poradu vedení. Ta je koordinačním a poradním orgánem sloužícím k řešení problémů, které vyžadují všestranné posouzení. Projednává materiály, které jsou předkládány na jednání zastupitelstva obce a rady obce. Porady vedení se zúčastňují starosta obce, místostarosta, tajemník obce, přizvaní vedoucí samosprávních odborů, oddělení a další přizvané osoby.
Vnitřní členění obecního úřadu
Celkový počet zaměstnanců obecního úřadu schvaluje v souladu se zákonem rada obce. Počet pracovníků na jednotlivých odborech stanoví tajemník magistrátu.
Obecní úřad se dělí na odbory a oddělení v rámci odborů. Podle § 58 odst. 2 zákona o obcích zřizuje odbory rada obce.
V čele odborů stojí vedoucí odborů, jmenovaní a odvolávaní dle zákona o obcích na návrh tajemníka obecního úřadu (dále jen tajemník) radou obce. Do doby jmenování vedoucího odboru je tajemník zmocněn pověřit příslušného zaměstnance řízením odboru. Vedoucí odboru řídí a kontroluje činnost odboru, navrhuje změny interních postupů a nese odpovědnost za působnost, svěřenou odboru dle tohoto organizačního řádu. Je oprávněn v rozsahu svých pravomocí též jednat a podepisovat rozhodnutí a opatření. Vedoucí odboru odpovídá za plnění usnesení rady obce a zastupitelstva obce ve své působnosti, za přípravu a dodržování rozpočtu ve spravovaných částech. Odpovídá za celkový chod odboru v plném rozsahu. V případě, že nebyla svěřena konkrétní odpovědnost žádnému zaměstnanci odboru, odpovídá za plnění úkolu vedoucí odboru. Vedoucí je odpovědný ze své samosprávné činnosti radě obce a tajemníkovi. Za svou činnost v přenesené působnosti odpovídá tajemníkovi. Vedoucí odboru spolupracuje se starostou obce, a s ostatními vedoucími odborů magistrátu. Vedoucí odborů jsou povinni bezodkladně seznámit tajemníka se vznikem škody, nebo pracovního úrazu.
V čele oddělení stojí vedoucí, kterého ustanovuje tajemník na návrh vedoucího příslušného odboru. Řídí činnost oddělení a je přímo podřízen vedoucímu odboru. V případě, že je oddělení ještě děleno na úseky, řídí činnost oddělení prostřednictvím vedoucích úseků.
Funkční náplně odborů a oddělení, vyplývající z působnosti obecního úřadu a jsou stanoveny v další části tohoto organizačního řádu.
Starosta obce zřizuje operativně jako pomocné orgány pro zajištění hospodaření s majetkem obce komise:
a/ hlavní inventarizační pro zajištění inventur veškerého majetku obce,
b/ likvidační pro zajištění odepsání nepoužitelného majetku.
Komise se řídí vlastním jednacím řádem, výsledky své činnosti předkládá starostovi. Starosta seznamuje s výsledky práce těchto komisí radu města.
Tajemník zřizuje jako své poradní orgány komise:
a/ pro posuzování odškodňování pracovních úrazů,
b/ pro posuzování náhrad škod,
a další orgány dle potřeby.
Komise mají vlastní statut, jejich rozhodnutí má doporučující charakter.
Zastupováním v době své nepřítomnosti může pověřit
- tajemník určeného vedoucího odboru
- vedoucí odboru určeného vedoucího oddělení nebo jiného zástupce.
Vedoucí odborů si určují se souhlasem tajemníka svého zástupce, který je zastupuje v době nepřítomnosti v plném rozsahu. Vedoucí oddělení si určují svého zástupce se souhlasem vedoucího odboru. Vedoucí a jeho zástupce jsou povinni se vzájemně informovat o všech skutečnostech, které mohou mít vliv na řádný výkon svěřené funkce. Vedoucí si může vyhradit právo rozhodovat o zvlášť důležitých otázkách, případně pozastavit výkon opatření svého zástupce.
Při předávání funkcí a zastupování na dobu delší jednoho měsíce se provede písemný zápis. Má-li předávací protokol návaznost na hmotnou odpovědnost,…