4.3.2
Nástroje finančního hospodaření
Ing. Anna Matoušková
NahoruFinanční hospodaření obce
Nástroje finančního hospodaření obce jsou podle § 2 zákona č. 250/2000 Sb., rozpočtových pravidel ÚSC roční rozpočet obce, rozpočtový výhled obce a účetnictví obce vedené podle zvláštního zákona, kterým je zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
Rozpočtový výhled je definován v § 3 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb. jako pomocný nástroj územního samosprávného celku sloužící pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství. Sestavuje se na základě uzavřených smluvních vztahů a přijatých závazků zpravidla na 2 až 5 let následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet.
Obsah rozpočtového výhledu stanoví § 3 odst. 2 rozpočtových pravidel ÚSC jako souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, zejména o dlouhodobějších závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů.
Rozpočtový výhled by měl zohlednit dlouhodobé závazky zejména z přijatých a z plánovaných úvěrů a půjček, z návratných výpomocí a také dlouhodobé pohledávky. Přičemž u dlouhodobých závazků by měly být uvedeny jejich dopady na hospodaření územního samosprávného celku po celou dobu trvání závazku.
Kompetence orgánů obce (zastupitelstva či rady) k projednání resp. schválení rozpočtového výhledu není zákonem o obcích nijak upravena. Vzhledem k tomu, že se jedná o věc patřící do samostatné působnosti obce a není vyhrazenou pravomocí zastupitelstva, doporučuje se, aby si schvalování rozpočtového výhledu zastupitelstvo vyhradilo (pokud by tak neučinilo, schvalovala by podle § 102 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., rozpočtový výhled rada, a zde by mohlo docházet k nesrovnalostem, neboť při zpracování ročního rozpočtu se vychází z rozpočtového výhledu, ale schvalování rozpočtu je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva).
Obdobně není zákonem o rozpočtových pravidlech ÚSC nikterak upraveno zveřejnění, resp. zákon neukládá povinnost rozpočtový výhled zveřejnit.
Roční rozpočet obce je dle ustanovení § 4 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb. finančním plánem, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku - obce.
Rozpočtový rok je shodný s rokem kalendářním a při zpracování ročního rozpočtu se vychází z rozpočtového výhledu.
Dle § 4 odst. 4 rozpočtových pravidel ÚSC se rozpočet sestavuje zpravidla jako vyrovnaný. Může být schválen jako přebytkový, jestliže některé příjmy daného roku jsou určeny k využití až v následujících letech nebo jsou-li určeny ke splácení jistiny úvěrů z předchozích let.
Přebytkový rozpočet
Příjmy > Výdaje
Rozpočet může být schválen jako schodkový (§ 4 odst. 5) jen v případě, že schodek bude možné uhradit finančními prostředky z minulých let nebo smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem, návratnou finanční výpomocí nebo příjmem z prodeje vlastních dluhopisů (dále jen "návratné zdroje").
Schodkový rozpočet
Příjmy < Výdaje
Kladný zůstatek finančních prostředků rozpočtového hospodaření běžného roku se převádí k použití v dalším roce, a to ke krytí rozpočtových výdajů, anebo se převádí do peněžních fondů zřizovaných obcí.
Obec může zřizovat peněžní fondy, a to pro konkrétní účely anebo bez účelového určení. Zdrojem těchto peněžních fondů mohou být zejména přebytky hospodaření z minulých let, příjmy běžného roku, které nejsou určeny k využití v běžném roce, nebo převody prostředků z rozpočtu během roku do účelových peněžních fondů.
Zřizovat trvalé a dočasné peněžní fondy obce je dle § 84 odst. 2 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb. vyhrazeno zastupitelstvu obce a zastupitelstvo také schvaluje pravidla…