dnes je 27.12.2024

Input:

Metodika sestavení rozpočtu

1.1.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.2.3
Metodika sestavení rozpočtu

Jaroslava Svobodová

METODIKA SESTAVENÍ ROZPOČTU

Účetní jednotka: ............................

Označení: .................................... Číslo: ..........................................

Zpracoval: .................................... Kontroloval: ..................................

Platnost: ....................................... Závaznost: ....................................

Datum vydání: ............................... Vydává: ........................................

Nahrazuje: .................................... Doplňuje: ......................................

Počet stran: .................................. Přílohy: .........................................

Oddíl I

Úvodní ustanovení

Čl. 1

Cíl a zaměření metodiky

Cílem vydání této metodiky pro sestavení rozpočtu je:

a. Zabezpečit zpracování rozpočtu organizace v souladu s ustanovením:

  • zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů

  • zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů

b. Zpracovat rozpočet organizace v souladu se stanovenými prioritami, vycházejícími z:

  • charakteru činnosti a jejího nepřetržitého provozování,

  • investičního plánu (záměru) organizace a kapitálového rozpočtu.

c. Stanovit zásady pro sestavení rozpočtu organizace ve spolupráci se zřizovatelem:

  • statutárních orgánů,

  • zaměstnanců organizace,

  • iniciativních orgánů (poradních složek ředitele).

d. Zpracovaná metodika rozpočtu napomůže k sestavení rozpočtu:

  • v požadovaném termínu,

  • v odpovídající kvalitě,

  • ve srozumitelné, ekonomicky vypovídací schopnosti.

e. Forma rozpočtu je zpracovaná s ohledem:

  • na jednotlivé etapy,

  • v návaznosti na organizační řád,

  • na další směrnice, doplňující finanční systémy organizace,

  • na ustanovení týkající se komisí (poradní orgány ředitele),

  • na další skutečnosti.

Čl. 2

Obsah metodiky pro sestavení rozpočtu:

I. Úloha a funkce rozpočtu

  • Charakteristika rozpočtu

  • Funkce rozpočtu

II. Přípravné práce rozpočtu

  • Stanovení základního rámce rozpočtu

  • Stanovení zásad přípravy rozpočtu

  • Zhodnocení možností a potřeb organizace z hlediska dlouhodobých potřeb v kontextu s krátkodobými potřebami

III. Sestavení návrhu rozpočtu

  • Metodika sestavení návrhu rozpočtu

  • Harmonogram zpracování rozpočtu

  • Priority sestavení rozpočtu

  • Vyčíslení předpokládaných příjmů (resp. výnosů)

  • Vyčíslení předpokládaných výdajů (resp. nákladů)

  • Stanovení komentáře k rozpočtu

  • Rizikové faktory rozpočtu

IV. Projednání a schválení rozpočtu

  • Stanovení termínů k projednání návrhu rozpočtu (v závislosti na zřizovateli)

  • Zpracování konečného návrhu rozpočtu

  • Schválení rozpočtu

  • Podmínky pro hospodaření podle provizoria

Čl. 3

Charakteristika rozpočtu organizace

Rozpočet nákladů a výnosů (příjmů a výdajů) je významným dokumentem, který vypovídá o celkové finanční situaci a jejích změnách.

Mezi základní charakteristiky patří, že:

a. rozpočet organizace musí být

  • transparentní,

  • srozumitelný,

  • rozpočet musí být pravdivý; má obsahovat veškeré předpokládané příjmy (výnosy), kterých organizace v daném období může dosáhnout;

b. rozpočet se stanoví jako vyrovnaný podle rovnice:

Náklady (výdaje) = Výnosy (příjmy) + příspěvek zřizovatele;

c. zároveň je třeba, aby rozpočet obsahoval přiměřenou tvorbu rozpočtových rezerv na:

  • plánované výdaje na investice,

  • udržení likvidity pro řešení budoucích nepředvídaných skutečností;

d. rozpočet organizace obsahuje výhradně relevantní údaje, tzn. údaje, které jsou ověřitelné a objektivně doložitelné.

Čl. 4

Funkce rozpočtu

Rozpočet organizace plní zásadně tři funkce:

a. Funkce rozhodovací

V celkovém procesu tvorby a stanovení rozpočtu se definuje objektivizovaný cíl a způsob, jak jej dosáhnout. Zároveň je třeba volit správné způsoby financování (podle zlatého pravidla financování, tj. že dlouhodobé potřeby jsou financovány zdroji, které jsou dlouhodobě k dispozici).

b. Funkce rozdělovací

V rámci rozpočtu příspěvkové organizace zajistí účelnou a efektivní alokaci zdrojů do aktiv na jednotlivé odbory organizace a případně na další jednotky tak, aby měly potřebný dostatek prostředků na financování nárokovaných oprávněných výdajů, které je organizace povinna realizovat v rámci nezbytných potřeb.

c. Funkce kontrolní

Čl. 5

Přípravné práce na rozpočtu

5.1 Klasifikace obecného prostředí

  • vazba na státní legislativu a fiskální politiku státu

  • orientace na finanční stabilitu organizace

  • podpora vyrovnanosti (dlouhodobé) veřejného rozpočtu

  • prohlubování možností získávání vlastních příjmových zdrojů

  • analýza dodatečných zdrojů financování (s důrazem na dlouhodobé zdroje)

5.2 Klasifikace dodatečných zdrojů financování

  • příspěvek (podle normativu)

  • dotace státní (účelové)

  • další zdroje

  • sponzorské dary

  • dary podle obchodních smluv

  • reklama

  • hospodářská (jiná, doplňková) činnost

5.3 Dodatečné zdroje financování prostřednictvím finančních operací

  • možnosti organizace jako účastníka finančního trhu (peněžního, resp. kapitálového trhu)

  • účasti, sdružování finančních prostředků

Poznámka:

Ve smyslu platných věcně příslušných právních předpisů se nemohou příspěvkové organizace účastnit operací peněžního a kapitálového trhu, ani realizovat kapitálové účasti. Z toho důvodu doporučujeme tento bod ve vnitřních normách vypustit.

Obsahem této funkce rozpočtu je zejména zjišťovat solventnost organizace, bonitu pohledávek, peněžní toky a jejich účinnost, poctivé, hospodárné a účelné hospodaření s majetkem organizace a ostatními aktivy.

Čl. 6

Stanovení základního rámce rozpočtu

6.1 Zpracování nároků na rozpočet

Základní rámec rozpočtu zpracuje a schválí vedení organizace na základě objektivně zjištěných potřeb a dosažitelných zdrojů. Podkladem jsou nároky exaktně vyjádřené a zpracované vedoucími odborů příspěvkové organizace podle stanovených kompetencí a odpovědností v souladu s organizačním řádem.

6.2 Vydefinování dosavadní úrovně v časové řadě za minulá období a posouzení srovnatelnosti ve světle daných ukazatelů, které se týkají zejména:

  • legislativních procesů,

  • právní jistoty přerozdělovacích procesů,

  • reformních kroků a změn z toho vyplývajících,

  • trendů ve vývoji účelových dotací.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

6.3 Správní a manažerské faktory

Úspěšnost prací se odvíjí od:

  • uplatňování moderních řídicích metod a postupů,

  • schopnosti managementu plnit provozní rozpočty,

  • přizpůsobení se nepředvídaným změnám,

  • formulace dlouhodobých cílů,

  • dostatečné argumentace při prezentaci potřeb,

  • investování do lidských zdrojů.

6.4 Stanovení rizik pro sestavení rozpočtu z hlediska

  • subjektivního posouzení na základě vnitřních procesů,

  • objektivního posouzení na základě vnějších procesů – legislativního rámce.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

Čl. 7

Výchozí dispozice

7.1 Návrh rozpočtu zpracovat jako vyrovnaný s použitím:

  • opakovaných příjmů (výnosů),

  • mimořádných příjmů (výnosů) - např. finanční operace,

  • sdružených prostředků,

  • příspěvků zřizovatele,

  • finančních prostředků peněžních fondů,

  • účelových dotací (příslibu),

  • opakovaných (provozních) výdajů (nákladů),

  • investičních nákupů a souvisejících výdajů (nákladů),

  • nákupů akcií a majetkových podílů z rezervního fondu,

  • jiných výdajů (nákladů).

7.2 Využití hospodářské (jiné, doplňkové) činnosti příspěvkové organizace v souladu se

směrnicemi o provozování hospodářské (jiné, doplňkové) činnosti:

  • definice jednotlivých podnikatelských aktivit,

  • příprava podmínek pro realizaci činností,

  • ekonomická rozvaha těchto činností,

  • vymezení majetku pro podnikání v rámci příspěvkové organizace.

7.3 Z provedené analýzy bude zřejmá potřeba:

  • úhrady schodku (ztráty předcházejících účetních období a běžného účetního období),

  • rozdělení a použití výsledku hospodaření (předcházejících účetních období a běžného účetního období).

7.4 Možnosti navýšení příjmů

  1. Předpokladem je dosažení stejné úrovně příjmů (výnosů), tzn. podaří-li se příjmy udržet na stejné úrovni jako v předcházejícím období,
  2. a zefektivnění příjmů z hospodářské (jiné, doplňkové) činnosti.

7.5 Stanovení výdajů

a. Stanovení výdajů (nákladů) je třeba uzpůsobit podle:

  • pořadí a naléhavosti,

  • výše rozpočtových příjmů,

  • podmínek vzájemně sladěných rozpočtů,

  • stanovených zásad pro finanční vztahy k vyššímu rozpočtu.

b. Stanovení úkolů podle odpovědnosti:

  • za hospodárnost rozpočtu,

  • za efektivnost využívaných finančních prostředků,

  • za kontrolní činnost (preventivní a průběžná),

  • k budoucím obdobím – pozice opatrnosti.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

Čl. 8

Vzájemně sladěné rozpočty

Organizace sestavuje tři základní vzájemně sladěné rozpočty:

  1. kapitálový rozpočet, tj. dlouhodobý rozpočet investičních zdrojů a výdajů,
  2. běžný rozpočet nákladů a výnosů,
  3. rozpočet příjmů a výdajů (rozpočet cash flow).

Čl. 9

Harmonogram sestavení rozpočtu

Zpracování návrhu rozpočtu předpokládá stanovit:

a. časový plán jednotlivých prací při dodržení ustanovení platné metodiky, stanovené zřizovatelem:

  • přípravné práce pro zpracování rozpočtu (sběr dat),

  • stanovení termínů jednání jednotlivých stupňů řízení,

  • datum zpracování konečného návrhu rozpočtu,

  • datum předložení a projednání v poradních orgánech ředitele,

  • datum projednání návrhu rozpočtu se zřizovatelem.

b. Současně je třeba označit (vyčíslit) případná rizika spojená s:

  • výkyvy v ekonomice,

  • inflací a jejím působením v jednotlivých položkách aktiv a pasiv,

  • nepředvídatelnými riziky,

  • disponibilními prostředky fondů.

c. Odpovědnost za kvalifikovaný odhad:

  • jednotliví vedoucí odborů organizace.

d. Rozpočet je nutno zpracovat alespoň ve dvou variantách.

Odpovědnost a termíny stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

Čl. 10

Stanovení obsahu komentáře k návrhu rozpočtu

Obsah komentáře k návrhu rozpočtu je nutné zaměřit k objasnění zejména následujících problémů:

10.1 Priority v oblasti obecně prospěšných služeb v rámci hlavní činnosti organizace a podmínky jejich realizace, opatření k hospodárnému a efektivnímu vynakládání výdajů.

10.2 Priority v investiční výstavbě s rozdělením na:

  • vlastní investice – stavební,

  • modernizace,

  • rekonstrukce,

  • strojní investice se zaměřením na:

  • zdůvodnění a nutnost jejich provedení,

  • pokračování, resp. dokončení rozestavěných investic,

  • zahájení nových investic,

  • navržený způsob financování – zdroje:

  • vlastní,

  • kombinované,

  • cizí zdroje,

  • uvedení rizik.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

10.3 Předpoklad navýšení příjmů oproti předcházejícímu roku s vyčíslením (uvedením):

  • druhu příjmů,

  • předpokládané výše nárůstu, snížení výdajů,

  • jmenovitých opatření ke způsobu realizace výdajů,

  • rizik.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

10.4 Předpoklady a doporučení pro lepší využití majetku organizace:

  • zkvalitnění evidence a inventarizace majetku,

  • zkvalitnění revizí majetku,

  • objektivní hodnocení technického stavu majetku, včetně odpisů,

  • revize smluv v případě pronájmů majetku,

  • údržba a ochrana majetku v případě využívání cizími subjekty.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

10.5 Předpoklady pro zajištění ekonomických vztahů ke zřizovateli:

  • prověrka věcné a formální správnosti a úplnosti stávajících zřizovacích listin,

  • prověrka stanovených pravidel a práv pro používání majetku, včetně odpisového plánu,

  • stanovení ukazatelů hospodárnosti a hmotné zainteresovanosti,

  • stanovení formy a způsobu prováděných kontrol.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

10.6 Opatření v oblasti zvýšeného rizika

  • u příjmů:

  • výběr hotovosti,

  • používání hotovosti,

  • poplatky,

  • storna faktur,

  • vyřazení pohledávek,

  • u výdajů:

  • mzdy,

  • smlouvy,

  • faktury,

  • neoprávněné nároky za nedodané služby,

  • stanovení odpovědnosti za prostředky dané k vyúčtování,

  • obecná odpovědnost,

  • používání vozidel,

  • používání internetu a mobilních telefonů apod.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

10.7 Stanovení předpokládaného výsledku hospodaření z hospodářské (jiné, doplňkové) činnosti organizace:

  • zásady pro realizaci hospodářské (jiné, doplňkové) činnosti,

  • stanovení majetku pro hospodářskou (jinou, doplňkovou) činnost v souladu s ostatními dokumenty a směrnicemi,

  • stanovení kompetencí a pravomocí při rozhodování o realizaci hospodářské (jiné, doplňkové) činnosti,

10.8 Zpracování grafu předpokládaného cash-flow alespoň ve dvou variantách,

analýza a obhajoba.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

10.9 Doporučení k přijetí návrhu rozpočtu zřizovatelem, odborným orgánem.

10.10 Stanovení způsobu hospodaření s mimorozpočtovými zdroji – peněžními fondy

  • Státní příspěvkové organizace – podle § 56 až 61 zákona č 218/2000 Sb.,

  • Příspěvková organizace zřizovaná územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí – podle § 29 až 33 zákona č. 250/2000 Sb.,

A ve smyslu těchto ustanovení lze po dohodě se zřizovatelem stanovit ex ante postupy při čerpání a převodech mezi fondy k posílení zdrojů.

Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.

10.11 Formální uspořádání

Formální uspořádání je obvykle upraveno v tabulce a mělo by obsahovat zásadní informace:

Poř. č. Položka / popis Předběžný rozpočet / návrh Kč Úpravy rozpočtu v Kč. Plnění v % měsíčně/ týdně Poznámka/vyznačené změny

Komentář:

Základním předpisem pro pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky jsou:

  • Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.

  • Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů

  • Zákon č.

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...