dnes je 20.9.2024

Input:

Jak na zakázku malého rozsahu - základní kroky

19.9.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.9.1
Jak na zakázku malého rozsahu - základní kroky

Mgr. Adriana Kvítková

V případě veřejné zakázky malého rozsahu (dále též jen jako "VZMR"), stejně jako ve všech ostatních případech veřejných zakázek, je nejprve nutné, aby zadavatele zvážil její předpokládanou hodnotu. Tedy výši peněžitého závazku vyplývající z plnění veřejné zakázky. Jinými slovy, kolik jej bude veřejná zakázka stát, kolik za ní dodavateli zaplatí.

Zadavatel si musí být při zadávání veřejné zakázky malého rozsahu jistý, že nepřekročí finanční limit, tedy stanovení předpokládané hodnoty musí věnovat značnou pozornost. Zadavatel stanoví předpokládanou hodnotu plnění vždy jako cenu bez DPH. Pravidla, jakými by se měl zadavatel řídit při stanovení předpokládané hodnoty, podrobně popíši v jedné z následujících kapitol.

Podstatné je, že předpokládanou hodnotu VZMR stanoví jasně zákon o zadávání veřejných zakázek (z. č. 134/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále též jen "zákon" či "ZZVZ"), a to v ust. § 27 zákona. Předpokládaná hodnota VZMR musí být v případě dodávek nebo služeb do 2 000 000 Kč, u veřejné zakázky na stavební práce do 6 000 000 Kč, přičemž cena VZMR je rovna nebo nižší než zákonem stanovená předpokládaná hodnota.

Dále musí zadavatel správně určit předmět plnění veřejné zakázky. Jak výše uvedeno, zákon rozlišuje mezi veřejnou zakázkou na dodávky, veřejnou zakázkou na služby a veřejnou zakázkou na stavební práce. Správné určení předmětu plnění je důležité s ohledem na výši předpokládané hodnoty, jelikož finanční limity v případě plnění veřejné zakázky na dodávky / služby se liší od limitu veřejné zakázky na stavební práce. Podrobnější rozbor naleznete v jedné z následujících kapitol.

Jelikož tento text je určen pro municipality, není nutné dále zkoumat, zda-li jsou ve smyslu zákona zadavateli či nikoli, výklad ohledně okruhu subjektů - zadavatelů tak omezím na konstatování, že územní samosprávný celek (nebo jeho příspěvková organizace) je ve smyslu ust. § 4 odst. 1 písm. c) zákona je veřejný zadavatel a je tedy povinen při zadávání veřejných zakázek dodržovat pravidla pro zadávání veřejných zakázek stanovená zákonem. Kromě veřejného zadavatele zákona dále vymezuje okruh tzv. dotovaných zadavatelů a dobrovolných zadavatelů.

Vedle zadavatele jsou dalšími subjekty zadávacího řízení, se kterými zákon pracuje, dodavatel, účastník zadávacího řízení, vybraný dodavatel a poddodavatel. Dodavatelem se ve smyslu zákona rozumí osoba či více osob společně, která nabízí poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací. Účastník zadávacího řízení je dodavatel, který vyjádří předběžný zájem účastnit se zadávacího řízení, popř. podá žádost o účast nebo nabídku, nebo zahájí jednání se zadavatelem v zadávacím řízení. Vybraný dodavatel je účastník zadávacího řízení, jež byl zadavatelem v zadávacím řízení vybrán k realizaci veřejné zakázky. A poslední jmenovaný subjekt – poddodavatel (dříve nazývaný subdodavatel, což může být pro pochopení významné) je osoba odlišná od dodavatele, kterou si dodavatel zvolil k poskytování části plnění veřejné zakázky namísto sebe, případně poddodavatel může být i osoba, jež dodavateli poskytuje pro plnění veřejné zakázky určitou odbornost apod.

Zákon dále pracuje s termínem zadání veřejné zakázky, čímž se rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce. Zde bych chtěla zdůraznit tu skutečnost, že za zadání veřejné zakázky se ve smyslu zákona nepovažuje uzavření smlouvy, kterou se zakládá pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah, nebo smlouvy upravující spolupráci zadavatele při zadávání veřejné zakázky.

A teď již k pravidlům, které musí zadavatel v případě zadávání VZMR respektovat. V prvé řadě je zde zákon o zadávání veřejných zakázek, jak uvedeno výše. V případě VZMR je zadavatel povinen respektovat obecná pravidla části první zákona, jež se týkají zejména pravidel pro určení předpokládané hodnoty a zásady postupu zadavatele. Ve stručnosti se jedná o tyto zásady zadávání veřejných zakázek, které budou podrobněji popsány v jedné z následujících kapitol:

  • - zadavatel je povinen dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti,
  • - ve vztahu k dodavatelům musí zadavatel dodržovat zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace,
  • - zadavatel
Nahrávám...
Nahrávám...