dnes je 21.11.2024

Input:

Interní audit

29.7.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.2.9.4
Interní audit

PhDr. Jindra Dolejšová

Interní audit (IA)

Dle § 25 odst. 1 a 2 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, je vedoucí orgánu veřejné správy povinen zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém, který zahrnuje dle § 3 odstavce 4 stejného zákona řídící kontroly a interní audit. Z citovaných ustanovení vyplývá opětovně pro vedoucího orgánu veřejné správy povinnost zavést útvar interního auditu.

Interní audit je nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy. Náplň činnosti auditu je uvedena v § 28 odst. 2 zákona o finanční kontrole. Interní audit v orgánu veřejné správy zajišťuje:

  • organizační útvar nebo

  • zaměstnanec, zvlášť pověřený k zajišťování interního auditu.

Základní požadavky na postavení interního auditu:

  • přímé podřízení vedoucímu orgánu veřejné správy,

  • funkční nezávislost,

  • organizační oddělení od řídících a výkonných struktur,

  • jmenování a odvolání vedoucího útvaru interního auditu, případně pověřeného zaměstnance, vždy vedoucím orgánu veřejné správy,

  • musí dostatečným způsobem umožňovat plnění funkcí interního auditu.

Nezávislost znamená:

  • interní audit musí být nezávislý na činnostech, které audituje,

  • funkčně musí být vyloučena pravomoc a odpovědnost za auditovanou oblast,

  • interní audit nesmí být pověřován úkoly, které jsou v rozporu s nezávislým výkonem funkce.

Nezávislost je dosahována organizačním postavením a objektivitou.

Zákon v § 29 odst. 4 a 5 připouští výjimku z povinnosti vytvořit interní audit u subjektů, kde existuje malá pravděpodobnost výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými prostředky.

U organizačních složek státu a státních příspěvkových organizací se při rozhodování o udělení výjimky dále posuzuje např. stupeň obtížnosti a struktura vnitřního řízení, povaha zajišťovaných úkolů. Právo rozhodnout o udělení výjimky má pouze správce kapitoly státního rozpočtu, který je povinen nahradit funkci interního auditu výkonem veřejnosprávní kontroly podle části druhé zákona o finanční kontrole.

Správce kapitoly státního rozpočtu je povinen zavést interní audit v každém případě.

Obce jsou povinny zajistit funkce interního auditu přijetím jiných dostatečných opatření. Tato opatření však nejsou blíže specifikována. V § 29 odst. 6 zákon připouští výjimku z povinnosti vytvořit interní audit u obcí majících méně jak 15 000 obyvatel.

Plánování IA

Plán auditorské činnosti (§ 30 zákona č. 320/2001 Sb.) se sestavuje jako střednědobý, s horizontem 3–5 let, průběžně musí být aktualizován. Odráží potřeby orgánu veřejné správy s ohledem na dosavadní výsledky a předpokládané záměry a cíle. Střednědobý plán by měl obsahovat:

  • zhodnocení východisek pro sestavení plánu,

  • stanovení auditorských oblastí,

  • stanovení oblastí prioritního významu na základě zhodnocení rizikových faktorů.

Roční plán auditu vychází ze strategického plánu, pokrývá veškeré činnosti útvaru interního auditu pro příslušný rok, uvádí rozsah působnosti, stanovuje priority a odráží potřeby vedení organizace, měl by být tvořen na základě hodnocení rizikových faktorů. Roční plán by měl obsahovat:

  • shrnutí východisek pro sestavení plánu,

Nahrávám...
Nahrávám...