PhDr. Jindra
Dolejšová
NahoruInterní audit (IA)
Dle § 25 odst. 1 a 2 zákona č.
320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých
zákonů, je vedoucí orgánu veřejné správy povinen zavést a udržovat vnitřní
kontrolní systém, který zahrnuje dle § 3 odstavce 4 stejného zákona
řídící kontroly a interní audit. Z citovaných ustanovení vyplývá opětovně pro
vedoucího orgánu veřejné správy povinnost zavést útvar interního
auditu.
Interní audit je nezávislé a objektivní přezkoumávání a
vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy.
Náplň činnosti auditu je uvedena v § 28 odst. 2 zákona o finanční
kontrole. Interní audit v orgánu veřejné správy zajišťuje:
Základní požadavky na postavení interního auditu:
-
přímé podřízení vedoucímu orgánu veřejné správy,
-
funkční nezávislost,
-
organizační oddělení od řídících a výkonných struktur,
-
jmenování a odvolání vedoucího útvaru interního auditu,
případně pověřeného zaměstnance, vždy vedoucím orgánu veřejné správy,
-
musí dostatečným způsobem umožňovat plnění funkcí interního
auditu.
Nezávislost znamená:
-
interní audit musí být nezávislý na činnostech, které
audituje,
-
funkčně musí být vyloučena pravomoc a odpovědnost za
auditovanou oblast,
-
interní audit nesmí být pověřován úkoly, které jsou v rozporu
s nezávislým výkonem funkce.
Nezávislost je dosahována organizačním postavením a
objektivitou.
Zákon v § 29 odst. 4 a 5 připouští výjimku z povinnosti vytvořit interní audit u subjektů, kde existuje
malá pravděpodobnost výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými
prostředky.
U organizačních složek státu a státních příspěvkových organizací
se při rozhodování o udělení výjimky dále posuzuje např. stupeň obtížnosti a
struktura vnitřního řízení, povaha zajišťovaných úkolů. Právo rozhodnout o
udělení výjimky má pouze správce kapitoly státního rozpočtu, který
je povinen nahradit funkci interního auditu výkonem veřejnosprávní kontroly
podle části druhé zákona o finanční kontrole.
Správce kapitoly státního rozpočtu je povinen zavést interní audit
v každém případě.
Obce jsou povinny zajistit funkce interního auditu přijetím jiných
dostatečných opatření. Tato opatření však nejsou blíže specifikována. V § 29 odst. 6 zákon připouští výjimku z povinnosti vytvořit interní audit u obcí majících méně jak 15 000
obyvatel.
NahoruPlánování IA
Plán auditorské činnosti (§ 30
zákona č. 320/2001 Sb.) se sestavuje jako střednědobý, s horizontem
3–5 let, průběžně musí být aktualizován. Odráží potřeby orgánu veřejné správy s
ohledem na dosavadní výsledky a předpokládané záměry a cíle. Střednědobý
plán by měl obsahovat:
-
zhodnocení východisek pro sestavení plánu,
-
stanovení auditorských oblastí,
-
stanovení oblastí prioritního významu na základě zhodnocení
rizikových faktorů.
Roční plán auditu vychází ze strategického plánu, pokrývá veškeré
činnosti útvaru interního auditu pro příslušný rok, uvádí rozsah působnosti,
stanovuje priority a odráží potřeby vedení organizace, měl by být tvořen na
základě hodnocení rizikových faktorů. Roční plán by měl obsahovat: