9.16
Hygienické požadavky ve školách a školských zařízeních
Ing. Vlasta Šormová
NahoruÚvod
Na starosty obcí a měst se obracejí ředitelé škol a školských zařízení
s požadavkem na investiční akci. Svoje požadavky mají podloženy nejčastěji
vyjádřením krajské hygienické stanice. V dalším textu si můžete ověřit, zda
jsou jejich požadavky oprávněné.
Legislativa ČR a EU
-
Směrnice Rady ze dne 30. listopadu 1989, směrnice 89/391/EHS, o
minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví na pracovišti.
-
Vyhláška MZd. ČR č. 410/2005 Sb., o
hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu
a vzdělávání dětí a mladistvých.
-
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
-
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění
zákona č. 257/2000 Sb., zákona č. 272/2001 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona
č. 320/2002 Sb., zákona č. 518/2002 Sb., zákona č. 222/2002 Sb., zákona č.
52/2004 Sb., zákona č. 315/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb. a zákona č.
501/2004 Sb.
-
Nařízení vlády č. 469/2000 Sb., kterým se stanovují odborné
náplně jednotlivých živností
ČSN 75 7143
ČSN 73 0580-1, 2, 3
ČSN 36 0020
ČSN EN 12464-1
ČSN EN 12193
ČSN 73 0527 Akustika – Projektování v oboru prostorové akustiky
– Prostory pro kulturní účely – Prostory ve školách – Prostory pro veřejné
účely, březen 2005.
-
Zákonem č. 148/2006 Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými
účinky hluku a vibrací s účinností od 1. 6. 2006 jsou všechny platné české
normy v oblasti akustiky ustanoveny jako závazné.
-
Česká technická norma ČSN 73 0527, zabývající se projektováním
prostorové akustiky, stanovuje pro učebny s různým typem výuky hodnoty
optimální doby dozvuku, kmitočtová oktávová pásma důležitá pro sledování hodnot
doby dozvuku, toleranční pásma pro dovolený pohyb doby dozvuku apod.
-
Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a
stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
-
Vyhláška MMR ČR č. 137/1998 Sb., o obecných technických
požadavcích na výstavbu.
-
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a změně
některých souvisejících zákonů.
-
Vyhláška MZd č. 49/1993 Sb., o technických a věcných požadavcích
na vybavení zdravotnických zařízení, ve znění pozdějších předpisů.
-
Vyhláška MZd ČR č. 410/2005 Sb., o hygienických
požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání
dětí a mladistvých.
-
Vyhláška č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích
zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a
orientace.
-
Nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky
ochrany zdraví zaměstnanců při práci.
Výše uvedené právní předpisy stanoví hygienické požadavky na
prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické
podmínky, zásobování vodou a úklid mateřských škol, základních a středních
škol, konzervatoří, vyšších odborných škol, základních uměleckých škol a
jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a školských zařízení
zařazených do rejstříku škol a školských zařízení, zařízení sociálně výchovné
činnosti a zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, dále jen "zařízení pro
výchovu a vzdělávání“. Vztahuje se i na provozování živnosti péče o dítě do 3
let věku v denním režimu a živnosti mimoškolní výchova a vzdělávání, je-li
živnost provozována v provozovně, dále jen "provozovny pro výchovu a
vzdělávání“.
Požadavky na pracoviště, na kterém se provádí příprava žáků na
povolání a které je zřízeno při právnické nebo fyzické osobě, jež není školou
ani školským zařízením
NahoruProstorové podmínky a vnitřní uspořádání ve školách
Prostorové podmínky a vnitřní uspořádání v zařízeních pro děti
předškolního věku a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku
musí umožňovat volné hry dětí, jejich odpočinek, osobní hygienu s otužováním a
tělesná cvičení. Na 1 dítě musí plocha denní místnosti užívané jako herna a
ložnice činit nejméně 4 m2; je-li ložnice stavebně oddělená, musí
plocha denní místnosti činit nejméně 3 m2 na 1 dítě. Plocha na 1
lehátko nebo lůžko pro spánek musí činit nejméně 1,7 m2 na 1 dítě a
lehátko nebo lůžko musí odpovídat normovým hodnotám. Prostor pro ukládání
lehátek a lůžkovin musí umožňovat jejich řádné provětrávání a oddělené uložení
lůžkovin pro každé dítě.
NahoruProstory zařízení pro výchovu a vzdělávání
V prostorech zařízení pro výchovu a vzdělávání s výjimkou škol v
přírodě a provozoven pro výchovu a vzdělávání podle § 7, odst. 3 zákona č. 561/2004
Sb., musí na 1 žáka připadnout v učebnách nejméně 1,65
m2, v odborných pracovnách, laboratořích a počítačových učebnách, v
jazykových učebnách a učebnách písemné a elektronické komunikace nejméně 2
m2. V učebnách pracovních činností základních škol musí připadnout
na 1 žáka nejméně 4 m2. Velikost pracovišť odborného výcviku
středních škol podle Nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky
ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění Nařízení vlády č. 523/2002 Sb. a
Nařízení vlády č. 441/2004 Sb., se stanoví u rukodělných oborů podle druhu a
náročnosti vykonávané práce v rozmezí 2 až 10 m2 na žáka; u
strojních oborů v rozmezí 10 až 15 m2 na žáka. Ve školách
uskutečňujících vzdělávací program pro žáky se specifickými vzdělávacími
potřebami se stanoví plocha na 1 žáka v teoretických učebnách nejméně 2,3
m2.
NahoruŽáci se zdravotním postižením
Pro žáky se zdravotním postižením musí být ve školách uskutečňujících
vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, školách a
školských zařízeních zajištěny podmínky podle druhu jejich zdravotního
postižení včetně bezbariérového prostředí podle Vyhlášky č. 369/2001 Sb., o
obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání. V učebnách musí být
vytvořeny relaxační koutky s odpovídajícím vybavením, umístěné mimo prostor
lavic. Vyčleňuje se prostor pro odkládání a uložení kompenzačních pomůcek.
NahoruPodlahy v zařízeních pro výchovu a vzdělávání
Podlahy v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro
výchovu a vzdělávání musí odpovídat charakteru činnosti upravené zvláštním
právním předpisem podle § 33 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických
požadavcích na výstavbu a musí být snadno čistitelné.
NahoruŠatny a hygienická zařízení
Zařízení pro výchovu a vzdělávání se vybavuje počtem šaten a
hygienických zařízení, který stanoví § 59 vyhlášky č. 137/1998 Sb. Další
požadavky na hygienická zařízení a šatny v zařízeních pro výchovu a vzdělávání
a v provozovnách pro výchovu a vzdělávání jsou stanoveny Vyhláškou č. 369/2001
Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami
s omezenou schopností pohybu a orientace.
V návaznosti na prostory praktického vyučování v zařízeních pro
výchovu a vzdělávání musí být umístěna šatna žáků, jež je vybavena skříňkami
pro uložení pracovního a civilního oděvu. Šatna musí být odvětrána a musí
splňovat požadavky na výměnu vzduchu. Dále musí být k dispozici záchod a
umyvadla na umytí rukou. Při výuce pracovní výchovy v základních školách musí
mít žáci vytvořenu možnost odkládání civilního oděvu a mytí rukou, stanoví se 1
umyvadlo nebo 1 výtokový kohout s tekoucí pitnou studenou a teplou vodou na 5
žáků.
NahoruProstory pro pobyt žáků mimo vyučování
Prostory pro pobyt žáků v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a
provozovnách pro výchovu a vzdělávání mimo vyučování se upravují a zařizují
tak, aby umožňovaly činnost, pro kterou jsou zřízeny. Nejmenší plocha volného
prostoru místnosti se stanoví rozměrem 2 m2 na 1 žáka. Pokud
prostory pro pobyt mimo vyučování nejsou součástí školy nebo školského zařízení
pro výchovu a vzdělávání, musí být k dispozici vyčleněný prostor pro odkládání
oděvů a obuvi, dále záchod s předsíňkou a umyvadlem oddělený pro dívky, chlapce
a pedagogické pracovníky.
Prostor pro odkládání oděvů a obuvi a v každém oddělení 1 záchod musí
umožňovat přístup a užívání osobami s omezenou schopností pohybu a orientace
podle Vyhlášky č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích
zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a
orientace.
NahoruProstory k výuce tělesné výchovy
Prostory k výuce tělesné výchovy v zařízeních pro výchovu a vzdělávání
musí umožňovat realizaci předmětu Tělesná výchova. Nejmenší plocha na 1 žáka je
8 m2, pro plošně nenáročné druhy cvičení je 4 až 5 m2 na
1 žáka; tyto požadavky platí pro vnitřní prostory. Tělocvična musí být
větratelná. Ovládání ventilačních otvorů musí být dosažitelné z podlahy.
Podlaha musí být pružná při statickém i dynamickém zatížení, snadno čistitelná,
s protiskluzovou úpravou povrchu. Stěny a tělesa topení v tělocvičně musí být
zajištěny proti úrazu, svítidla a okenní tabule proti rozbití.
NahoruNářaďovna, šatny a umývárny u tělocvičny
K tělocvičně náleží nářaďovna a dále šatny a umývárny se záchodem a
umyvadlem, oddělené pro chlapce a dívky. Minimální plocha šatny je 18
m2. Šatny musí být vybaveny věšáky a lavicemi; počítá se 0,4 m délky
lavice na 1 žáka. Po skončení tělesné výchovy musí mít žáci možnost očisty.
Umývárna musí být přístupná ze šatny a musí mít tekoucí pitnou studenou a
teplou vodu; stanoví se 1 sprchová růžice pro 5 až 8 žáků, pro osušení musí být
k dispozici místo s instalovaným věšákem. Jedna šatna a umývárna s 1 záchodem a
umyvadlem musí být řešena s ohledem na přístup a užívání osobami s omezenou
schopností pohybu a orientace podle Vyhlášky č. 369/2001 Sb., o obecných
technických požadavcích, zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou
schopností pohybu a orientace.
NahoruŠkola v přírodě
Ve škole v přírodě podle § 7, odst. 3 zákona č. 561/2004
Sb., se výuka zajišťuje v místnosti odpovídající požadavkům na
učebny v parametrech osvětlení a v mikroklimatických podmínkách podle této
vyhlášky s plochou minimálně 1,5 m2 podlahové plochy na 1 žáka.
Pokud se volný čas tráví ve vnitřních prostorách, musí tyto odpovídat zejména
charakteru jídelny nebo denní místnosti s plochou minimálně 1,5 m2 na 1 žáka nebo minimálně 3 m2 na 1 dítě předškolního věku.
Vysazování rostlin a dřevin s ohledem na zdraví dětí a
žáků
Při volbě rostlin a dřevin vysazovaných na pozemky určené pro zařízení
a provozovny pro výchovu a vzdělávání musí být zohledněna ochrana zdraví dětí a
žáků a jejich rozumové schopnosti. Nově vysazované dřeviny nesmí snižovat
požadované parametry denního osvětlení ve vnitřních prostorách okolních budov.
Vzdálenost sázené dřeviny od obvodové zdi budov by měla být stejná, jako je
její předpokládaná maximální výška. Vysazené rostliny, travnaté plochy a
dřeviny musí být řádně udržovány. Pro venkovní hrací plochy musí být zabezpečen
přívod vody ke kropení a čištění v kvalitě závlahové vody I. třídy jakosti
odpovídající normovým hodnotám ČSN 75 7143.
NahoruProvozní podmínky rozvrhu a režimu dne
Časové rozložení výuky, sestava rozvrhu a režim dne zařízení pro
výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání se stanoví podle
požadavků výuky a s ohledem na věkové zvláštnosti dětí i žáků, jejich biorytmus
a náročnost jednotlivých předmětů. Při výuce je třeba dbát na prevenci
jednostranné statické zátěže vybraných svalových skupin výchovou žáků ke
správnému sezení a držení těla.
V zařízeních pro děti předškolního věku je denní doba pobytu venku
zpravidla 2 hodiny dopoledne, odpoledne se řídí délkou pobytu dětí v zařízení.
V zimním i letním období lze dobu pobytu venku upravit s ohledem na venkovní
teploty. Pobyt venku může být dále zkrácen nebo zcela vynechán pouze při
mimořádně nepříznivých klimatických podmínkách a při vzniku nebo možnosti
vzniku smogové situace. V letních měsících se provoz přizpůsobí, tak aby bylo
možné provádět činnost dětí ve venkovním prostředí pozemku i stíněných teras v
co největším rozsahu.
Směnné vyučování může být zavedeno výjimečně. Při směnném vyučování se
upravuje režim vyučovacích hodin a přestávek podle místních podmínek.
NahoruÚklid v prostorách zařízení pro výchovu a vzdělávání
Úklid v prostorách zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání se provádí:
-
nejméně dvakrát ročně umytím oken včetně rámů a svítidel,
-
nejméně dvakrát ročně celkovým úklidem všech prostor a
-
malováním jedenkrát za 3 roky nebo v případě potřeby častěji.
Srozumitelnost řeči ve školních učebnách – akustika
Žáci a studenti musí během vyučovacího procesu sluchem zaznamenat a
následně si osvojit velké množství pro ně dosud neznámých slov, nových pojmů a
informací a jejich vzájemných souvislostí. S novými pojmy se denně setkávají
nejen při výuce cizích jazyků, ale prakticky ve všech ostatních předmětech, kde
výuka probíhá na základě odborné terminologie daného oboru.
Při výuce probíhá komunikace ve třídě v několika směrech.
Komunikační směr učitel – žáci je základní, protože učitel
výuku vede a od něho nové pojmy vycházejí.
Protože výuka je v podstatě společenská událost, je důležitá
komunikace i ve zpětném směru žák – učitel a v neposlední řadě také žák – žáci.
Neporozumění jednoho druhému vždy znamená určité momentální vyloučení
ze společného dění. Pro kvalitní výuku je tedy důležitá bezchybná
srozumitelnost mluveného slova.
NahoruJe akustika ve třídách dobrá?
Z technického hlediska lze snadno dokázat, že tomu tak často není a že
právě žáci sedící dále od učitele, až po ty co sedí v posledních lavicích, mají
šanci porozumět novým dosud neznámým pojmům s úspěšností znatelně nižší než 100
%.
Důvodem je velký prostor školní třídy ohraničený pouze materiály dobře
odrážejícími zvuk – omítka, sklo, tvrdé podlahoviny, deskové materiály apod. V
obývacím pokoji vyplněném čalouněnými materiály, které dobře pohlcují zvuk, se
cítíme jako doma. Vnímáme akustickou pohodu domova.
Ve školní třídě, která má z hygienických důvodů velký objem a
materiály pohlcující zvuk většinou zcela chybějí, se zvuky a hluk rozléhají s
mnohem vyšší hlasitostí a prostor dlouho doznívá. Právě to je příčina citelného
snížení srozumitelnosti řeči. Dlouho doznívající prostor snadno deformuje
akustickou informaci jdoucí od úst řečníka k uchu posluchače a snižuje
srozumitelnost slova. Zjednodušeně řečeno, dozvuk předcházejícího slova se
míchá se zvukem slova právě vyslovovaného.
Pro srozumitelnost řeči je důležitá srozumitelnost souhlásek, které
však mají mnohonásobně menší energii než samohlásky a v nevhodném akustickém
poli místnosti snadno zanikají. Mozkové centrum sice dovede chybně přijaté
nebo chybějící hlásky doplnit, ale pouze v případě známých slov nebo
souvislostí. Snížením srozumitelnosti vlivem dlouhé doby dozvuku je postižena
vždy ta od učitele vzdálenější polovina osazenstva učebny. Srozumitelnost
souhlásek ještě dále poklesne, pokud se učitel otočí obličejem směrem od žáků.
Při psaní na tabuli je však situace jiná, protože při malé vzdálenosti řečníka
od tabule se celé spektrum řeči velmi dobře odráží zpět do místnosti.
NahoruZtráta srozumitelnosti
Objektivně lze srozumitelnost posoudit a vyčíslit na základě určení
tzv. ztráty srozumitelnosti souhlásek (ZSS). Pro dosažení velmi dobré
srozumitelnosti musí být ZSS <5 %. Do hodnoty ZSS ? 8 % je srozumitelnost
dobrá. Za vyhovující lze považovat srozumitelnost při ZSS ? 15 %. Hodnoty
ZSS> 15 % jsou z hlediska srozumitelnosti řeči považovány za
nevyhovující.
Pro výukové prostory musí být ztráta srozumitelnosti souhlásek
velmi dobrá, tedy ZSS <5 %.
Vyšší ztráta srozumitelnosti znamená, že určité procento hlásek,
slabik nebo slov není žák schopen zcela správně a jednoznačně zpracovat. Ztráta
slova nebo více slov mnohdy znamená ztrátu dalších důležitých souvislostí a
následně také ztrátu snahy porozumět dalšímu proudu informací, poté motivaci
dále se na výuce aktivně podílet. Z didaktického hlediska je srozumitelnost
mluveného slova důležitou součástí vyučovacího procesu. Kvalitní řešení
výukových prostorů z hlediska akustiky je výchozím předpokladem účinné
akustické komunikace a významnou součástí tvorby moderních výukových
prostředí.
NahoruAkustické normy
Pro školní výukové prostory platí závazné technické normy v oblasti
akustiky. Optimální doby dozvuku lze však obtížně dosáhnout bez profesionálního
vyprojektování akustických úprav.
Příklad – vliv akustiky na řečovou komunikaci
Konkrétní vliv akustiky učebny na řečovou komunikaci ilustruje
následující příklad, který demonstruje akustické prostředí v běžné školní třídě
nově projektované školy.
Jedná se o místnost s podlahovou plochou 62,7 m2, objemem
243,3 m3 a rozměry 9,3 x 6,75 x 3,88 [m]. Počet přítomných sedících
osob je 31. Nejvzdálenějšího žáka dělí od katedry vzdálenost cca 7 m. Doba
dozvuku obsazené učebny bez akustických úprav se bude pohybovat kolem 1,5 s až
2,0 s.
Pro dosažení velmi dobré srozumitelnosti musí být ve výukovém
prostoru, určeném výlučně pro řeč, ZSS <5 %. Tomu následně odpovídá
maximální doba dozvuku Tmax ? 0,56 s.
Z uvedeného je patrné, že doba dozvuku akusticky neupravené školní
třídy je minimálně trojnásobně vyšší než optimální. Ztráta srozumitelnosti
souhlásek potom dosahuje až 13,5 %, což znamená, že při přímé vzdálenosti
mluvčího cca 3,5 m a větší může být srozumitelnost klasifikována pouze jako
"vyhovující“(!). Rovněž hlukové pozadí je 2,5krát až 3krát vyšší než po
úpravách. Úhlopříčná vzdálenost katedry od nejvzdálenějšího žáka zde činí cca 7
m.
Z uvedeného příkladu jasně vyplývá, že při takto vysoké ztrátě
srozumitelnosti souhlásek (ZSS = 13,5 %) není téměř 40 % žáků schopno některé
neznámé pojmy, vyslovené průměrným mluvčím, správně a jednoznačně
zpracovat.
Problém lze jednoduše vyřešit pouze kvalitní akustickou úpravou
učebny.
NahoruVýhody akusticky upravených učeben
Podstatné snížení doby dozvuku v učebně zajistí kvalitní
srozumitelnost mluveného nebo i reprodukovaného slova, např. při
audiovizuálních prezentacích, a také několikanásobné snížení hlukového pozadí a
tím vytvoření ztišeného, kulturního výukového prostředí, které umožňuje mnohem
snazší soustředěnost na výuku jak žákům, tak učitelům. Vyšší akustická pohoda
při poslechu pochopitelně vyžaduje od posluchačů méně energie na soustředění a
umožňuje dlouhodobější pozornost. Akustickou úpravou se dosáhne i snížení
rozdílů mezi mluvčími s kvalitativně různými hlasovými dispozicemi. Vytvoření
akustické pohody má také značně pozitivní vliv na psychologii chování žáků a
studentů. Žáci, kteří něčemu neporozuměli, ztratili souvislost nebo jsou
unaveni, přestávají mít zájem o výuku, více vyrušují a narušují výuku, jsou
napomínáni a zvyšují stres všech přítomných, protože na rozdíl od dospělých
nedokážou vyhodnotit, proč už je výuka nebaví.
Akusticky dobře upravené prostředí školních tříd a učeben má
prokazatelně pozitivní vliv na zkvalitnění studijního prostředí, na studijní
výsledky studentů, tedy i na úspěšnost jejich studia.
Pro učitele znamená akusticky dobře upravené prostředí školních
prostor lepší a příjemnější pracovní prostředí s podstatně sníženým hlukem,
méně stresu, zvýšení efektivity výuky a spokojenosti z jejich práce .
Pro ředitele škol znamená zvýšení akustické pohody v prostorách školy
cestu k lepším výsledkům ve výuce, vyšší spokojenost učitelů a celkové snížení
jejich nemocnosti a fluktuace.
Tabulka 1: Výběr vybraných typů výukových prostorů z ČSN 73 0527
(definuje více než 15 typů školních prostorů)
Ubytování
NahoruUbytování v domovech mládeže, internátech
Pro ubytování v domovech mládeže, internátech, v zařízeních pro děti
vyžadující okamžitou pomoc a ve školských zařízeních pro výkon ústavní a
ochranné výchovy a preventivně výchovné péče, dále jen "ubytovací zařízení“, je
nejmenší ubytovací plocha ložnice bez skříní 6 m2 na 1 ubytovaného.
V 1 ložnici lze ubytovat zpravidla 3 osoby. Ve školských zařízeních pro výkon
ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče se stanoví v obývacím
pokoji nejméně 3 m2 na 1 ubytovaného, v…