Ing. Vlasta Šormová
Finanční hospodaření příspěvkových organizací upravuje zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů a zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
NahoruZdroje financování školy
Příspěvková organizace hospodaří s peněžními prostředky získanými
vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého
zřizovatele. Dále hospodaří s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od
fyzických a právnických osob, včetně peněžních prostředků poskytnutých z
Národního fondu a ze zahraničí.
NahoruProvozní náklady
Zřizovatel poskytuje ze svého rozpočtu příspěvek na provoz své
příspěvkové organizaci zpravidla v návaznosti na výkony nebo jiná kritéria
jejích potřeb.
NahoruPřímé náklady
Ze státního rozpočtu se za podmínek stanovených zákonem č. 561/2004 Sb. poskytují finanční
prostředky vyčleněné na činnost
-
škol a školských zařízení zřizovaných ministerstvem, a to
na platy, náhrady platů, nebo mzdy a náhrady mezd, na odměny za pracovní
pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných
mimo pracovní poměr a odstupné, na výdaje na úhradu pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a na úhradu pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění, na příděly do fondu kulturních a sociálních
potřeb a ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů, výdaje na
nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí, žáků a studentů zdravotně
postižených, výdaje na učební pomůcky, výdaje na školní potřeby a na učebnice,
pokud jsou podle tohoto zákona poskytovány bezplatně, a rovněž výdaje na další
vzdělávání pedagogických pracovníků, na činnosti, které přímo souvisejí s
rozvojem škol a kvalitou vzdělávání, na další nezbytné neinvestiční výdaje
spojené s provozem škol a školských zařízení a na investiční výdaje zařazené do
programu podle zvláštního právního předpisu, podle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve
znění pozdějších předpisů,
-
škol a školských zařízení zřizovaných registrovanými církvemi
nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu
zvláštního práva zřizovat církevní školy podle § 7 odst. 1 písm. e) zákona č.
3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských
společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských
společnostech, s výjimkou jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky, na
výdaje uvedené v písmenu a) s výjimkou výdajů na pořízení a zhodnocení
;dlouhodobého majetku tato výjimka se nevztahuje na výdaje na učební
pomůcky,
-
škol a školských zařízení zřizovaných obcemi nebo svazky
obcí, s výjimkou školských výchovných a ubytovacích zařízení podle § 117 odst. 1 písm. c) a jazykových
škol s právem státní jazykové zkoušky, a to na platy, náhrady platů, nebo mzdy
a náhrady mezd, na odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou
na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné, na výdaje
na úhradu pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti a na úhradu pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, na
příděly do fondu kulturních a sociálních potřeb a ostatní náklady vyplývající z
pracovněprávních vztahů, výdaje na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou
dětí, žáků a studentů zdravotně postižených, výdaje na učební pomůcky, výdaje
na školní potřeby a na učebnice, pokud jsou podle tohoto zákona poskytovány
bezplatně, a rovněž výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků, na
činnosti, které přímo souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání,
-
škol a školských zařízení zřizovaných kraji, s výjimkou
jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a školských výchovných a
ubytovacích zařízení podle § 117 odst. 1 písm. c) zákona č. 561/2004
Sb., a to na platy, náhrady platů, nebo mzdy a náhrady mezd, na
odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o
pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné, na výdaje na úhradu pojistného
na sociální zabezpečení, příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a na úhradu
pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, na příděly do fondu kulturních a
sociálních potřeb a ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů,
výdaje na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí, žáků a studentů
zdravotně postižených, výdaje na učební pomůcky, výdaje na školní potřeby a na
učebnice, pokud jsou podle tohoto zákona poskytovány bezplatně, a rovněž na
výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků a na činnosti, které přímo
souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání.
Ze státního rozpočtu se poskytují finanční prostředky vyčleněné na
činnost škol a školských zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek
obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno
oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, v rozsahu a za
podmínek stanovených zvláštním právním předpisem, zákonem č. 306/1999 Sb., o poskytování
dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších
předpisů.
NahoruPoskytování finančních prostředků ze státního rozpočtu
Finanční prostředky ze státního rozpočtu se poskytují podle skutečného
počtu dětí, žáků nebo studentů ve škole nebo školském zařízení, v jednotlivých
oborech a formách vzdělávání, lůžek nebo stravovaných, uvedeného ve školních
matrikách pro příslušný školní rok, nejvýše však do výše povoleného počtu dětí,
žáků nebo studentů ve škole nebo školském zařízení, v jednotlivých oborech a
formách vzdělávání, lůžek nebo stravovaných, uvedeného ve školském rejstříku.
Do skutečného počtu se započítávají i cizinci, kterým se poskytuje vzdělávání
nebo školské služby za stejných podmínek jako státním občanům České
republiky.
Finanční prostředky nad rozsah finančních prostředků státního
rozpočtu poskytovaných podle pravidel uvedených výše hradí právnické osoby,
které vykonávají činnost škol a školských zařízení, z dalších finančních
zdrojů, zejména z vlastních příjmů, z prostředků zřizovatele, popřípadě jiných
osob.
Financování škol a školských zařízení zřizovaných územními
samosprávnými celky
Republikové normativy stanoví ministerstvo jako výši výdajů
připadajících na vzdělávání a školské služby pro jedno dítě, žáka nebo studenta
příslušné věkové kategorie v oblasti předškolního vzdělávání, základního
vzdělávání, středního vzdělávání a vyššího odborného vzdělávání na kalendářní
rok a zveřejňuje je ve Věstníku.
Krajské normativy stanoví krajský úřad jako výši výdajů
připadajících na jednotku výkonu na kalendářní rok za podmínek stanovených
prováděcím právním předpisem a zveřejní je. Jednotkou výkonu je jedno dítě,
žák, student, ubytovaný, stravovaný, lůžko, třída, studijní skupina nebo
oddělení. Součástí krajských normativů jsou příplatky na speciální vzdělávací
potřeby dětí, žáků a studentů.
Při stanovení krajských normativů vychází krajský úřad zejména z
-
dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v
kraji,
-
rámcových vzdělávacích programů nebo akreditovaných vzdělávacích
programů pro vyšší odborné vzdělávání,
-
rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně
pedagogické nebo přímé pedagogicko-psychologické činnosti a
-
naplněnosti tříd, studijních skupin a oddělení v jednotlivých
školách a školských zařízeních.
Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem členění
krajských normativů, ukazatele rozhodné pro jejich stanovení, jednotky výkonu
pro jednotlivé krajské normativy, vztah mezi ukazateli a jednotkami výkonu,
ukazatele pro výpočet minimální úrovně krajských normativů a zásady pro jejich
zvýšení a jejich zveřejnění.
Ministerstvo rozepisuje na základě republikových normativů poskytuje
krajský úřadům formou dotace podle § 7 odst. 1 písm. c) zákona č.
218/2000 Sb. na zvláštní účet kraje finanční prostředky vyčleněné ze
státního rozpočtu na činnost
-
škol a školských zařízení zřizovaných krajem na výdaje uvedené v § 160 odst. 1 písm. d) zákona č. 561/2004
Sb.
-
škol a školských zařízení zřizovaných obcemi nebo svazky obcí na
výdaje uvedené v § 160 odst. 1 písm. c) zákona č. 561/2004
Sb.
Krajský úřad v přenesené působnosti s vědomím zastupitelstva
kraje prostřednictvím krajských normativů a v souladu se zásadami
stanovenými ministerstvem podle § 170 písm. b) zákona č. 561/2004
Sb.
-
rozepisuje a poskytuje právnickým osobám vykonávajícím činnost
škol a školských zařízení, které zřizuje, finanční prostředky podle § 160 odst. 1 písm. d) zákona č. 561/2004
Sb.
-
rozepisuje a poskytuje přímo právnickým osobám vykonávajícím
činnost škol a školských zařízení, které zřizují obce nebo svazky obcí,
finanční prostředky podle § 160 odst. 1 písm. c) zákona č. 561/2004
Sb.
Při rozpisu vychází z návrhů předložených obecními úřady obcí s
rozšířenou působností. O rozpisu prostředků podle věty první informuje krajský
úřad příslušné obecní úřady obcí s rozšířenou působností.
NahoruObecní úřad obce s rozšířenou působností
-
zpracovává návrhy rozpisů rozpočtů finančních prostředků státního
rozpočtu poskytovaných podle odstavce 6 písm. b) zákona č. 561/2004
Sb. v souladu se zásadami stanovenými ministerstvem podle § 170 písm. c) zákona č. 561/2004
Sb. a krajskými normativy a předává je krajskému úřadu,
-
zpracovává a předkládá krajskému úřadu rozbory hospodaření s
finančními prostředky státního rozpočtu poskytovanými podle osnovy a postupu
stanoveného ministerstvem podle § 170 písm. d) zákona č. 561/2004
Sb.
NahoruKrajský úřad
-
finančně vypořádává finanční prostředky státního rozpočtu, které
poskytuje na činnost škol a školských zařízení, a to podle pokynů stanovených
ministerstvem podle § 170 písm. e) zákona č. 561/2004
Sb. a postupem stanoveným zvláštním právním předpisem, vyhláškou č.
531/2002 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů
se státním rozpočtem a předává výsledky finančního vypořádání ministerstvu,
-
zajišťuje sumarizaci účetní závěrky právnických osob
vykonávajících činnost škol a školských zařízení zřizovaných kraji, obcemi nebo
svazky obcí ve svém správním obvodu a
-
zpracovává a vyhodnocuje rozbory hospodaření s finančními
prostředky státního rozpočtu přidělovanými podle osnovy a postupu stanoveného
ministerstvem podle § 170 písm. d) a e) zákona č.
561/2004 Sb.
Financování škol a školských zařízení, které nejsou
zřizovány státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí
Ministerstvo rozepisuje prostřednictvím normativů a poskytuje formou
dotace podle zvláštního právního předpisu, § 7 odst. 1 písm. c) zákona č.
218/2000 Sb., právnickým osobám vykonávajícím činnost škol a
školských zařízení zřizovaným registrovanými církvemi nebo náboženskými
společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat
církevní školy, § 7 odst. 1 písm. e) zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě
náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně
některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), finanční
prostředky na výdaje uvedené v § 160 odst. 1 písm. b) zákona č. 561/2004
Sb.
Normativ stanoví ministerstvo jako průměrný roční objem výdajů
uvedených v § 160 odst. 1 písm. b) zákona č. 561/2004
Sb. připadajících na jednotku výkonu podle § 161 odst. 2 zákona č. 561/2004
Sb. v daném oboru vzdělání a formě vzdělávání nebo v dané školské
službě a zveřejní je ve Věstníku.
Ministerstvo poskytuje krajským úřadům formou dotace podle § 7 odst. 1 písm. c) zákona č.
218/2000 Sb. na zvláštní účet kraje finanční prostředky na činnost
škol a školských zařízení, které nezřizuje kraj, stát, obec, svazek obcí nebo
registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k
výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy podle § 7 odst. 1 písm. e)
zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a
náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a
náboženských společnostech).
Krajský úřad poskytuje právnickým osobám vykonávajícím činnost
škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí, svazkem
obcí nebo registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo
přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, dotaci v
rozsahu a za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem, zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování
dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších
předpisů a kontroluje její využití.
Další výdaje státního rozpočtu pro školy a školská zařízení
zapsaná ve školském rejstříku
Ze státního rozpočtu lze dále poskytovat finanční prostředky na
pokusná ověřování a na rozvojové programy podle § 171 odst. 1 a 2 zákona č. 561/2004
Sb ve školách a školských zařízeních všech zřizovatelů. Ministerstvo
poskytuje finanční prostředky na pokusná ověřování a na rozvojové programy
podle § 171 odst. 1 a 2 zákona č. 561/2004
Sb.
-
krajskému úřadu na zvláštní účet kraje pro školy a školská
zařízení, které nezřizuje ministerstvo, registrované církve nebo náboženské
společnosti, kterým bylo přiznáno oprávnění ;k výkonu zvláštního práva zřizovat
církevní školy krajský úřad v přenesené působnosti s vědomím zastupitelstva
kraje tyto finanční prostředky přiděluje…