dnes je 3.12.2024

Input:

Harmonogram účetní závěrky

1.1.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.3.20
Harmonogram účetní závěrky

Jaroslava Svobodová

HARMONOGRAM ÚČETNÍ ZÁVĚRKY

Organizační uspořádání účetní jednotky: Územní samosprávný celek

Označení:...................... Číslo:......................................

Zpracoval:...................... Kontroloval:......................................

Platnost:...................... Závaznost:......................................

Datum vydání:.................. Vydává:......................................

Nahrazuje:...................... Doplňuje:...........................

Počet stran:..................... Přílohy:......................................

Metodické vymezení: Postup prací na roční účetní závěrce:

1. Přípravné práce

1.1. Kontrola převodu zůstatků z minulého roku

1.2. Inventarizace

1.3. Účetní analýza

1.4. Daňová analýza

2. Účetní uzávěrka - uzavírání účetních knih

3. Účetní závěrka (včetně finanční analýzy)

4. Závěrečný účet

5. Zveřejňování údajů z účetní závěrky

Čl. 1

Podstata účetní závěrky

1.1. Cílem účetní závěrky je zjištění:

  • stavu majetku a závazků ke stanovenému datu,

  • stavu peněžních fondů,

  • výsledků hospodaření (z hlavní činnosti a hospodářské činnosti),

  • změny finanční pozice,

  • toků peněžních prostředků.

1.2. Povinnost účetní uzávěrky a účetní závěrky

VZOR:

Povinnost účetní závěrky obecně a závazně stanoví § 17 a § 18 až 23 ZoÚ. Pro uzavírání a otevírání účtů v územních samosprávných celcích – obcích platí:

  • zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví

  • vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu

  • vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané jednotky

  • vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků a rozpočtů dobrovolných svazků obcí

  • Český účetní standard pro některé vybrané účetní jednotky č. 702 – Otevírání a uzavírání účetních knih

  • Český účetní standard pro některé vybrané účetní jednotky č. 701 – Účty a zásady účtování na účtech.

Čl. 2

Etapizace prací

2.1. Přípravné práce před sestavením roční účetní závěrky.

Do této zvolené etapy zahrnuje obec především ty skutečnosti:

  • Provedení kontroly transakcí, k nimž v účetním období došlo a které jsou významně odlišné od běžných účetních případů. Jinak řečeno prověření správnosti účetních postupů u neobvyklých hospodářských operací. Cílem tohoto postupu je ujištění, že se věcná a časová příslušnost odvíjí od vhodné aplikace příslušných platných právních předpisů.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. finančního odboru

  • Zhodnocení významu a dopadu hospodářských skutečností zobrazených v účetním systému. Kvalita a pojetí účetní soustavy v účetní jednotce a organizační a věcná příprava v průběhu roku.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. finančního odboru

  • Zkompletování potřebné dokumentace k jednotlivým hospodářským operacím a účetním případům, které budou dokumentovat, že zvolené postupy odpovídají charakteru účetního případu a platné legislativě.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. účtárny

  • Zhodnocení celkové úrovně účetního systému v  účetní jednotce z hlediska srozumitelnosti, přehlednosti a trvanlivosti účetních zápisů.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. účtárny

  • Zhodnocení úrovně vnitřního kontrolního systému, úrovně zpracování vnitřních směrnic a jejich aplikace.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: ved. finančního odboru

2.2. Kontrola převodu zůstatků z minulého roku.

Jde o zajištění bilanční kontinuity majetku a závazků podle jednotlivých syntetických, analytických a podrozvahových účtů.

Dále se jedná o kontrolu zaúčtování rozdělení výsledku hospodaření v souladu s rozhodnutím zastupitelstva.

Termín: 31. 12.

Odpovídá: ved. finanční účtárny

2.3. Provedení a vyhodnocení inventarizace majetku a závazků a zaúčtování inventarizačních rozdílů.

Provedení inventarizace majetku a závazků je jednou z hlavních podmínek zabezpečující průkaznost účetnictví.

Organizace a provedení inventarizace majetku a závazků je stanovena vnitropodnikovou směrnicí o inventarizaci majetku a závazků obce, kde je stanoven její průběh a vyhodnocení podle jednotlivých složek majetku a závazků

2.3.1. Kontrola postupů účtování, účetního stavu a ocenění majetku a závazků.

Zabezpečit a ověřit ocenění majetku a závazků v souladu s § 24 až 28 ZoÚ a postupů účtování v souladu s ustanoveními vyhlášky č. 410/2009 Sb. (obsahové vymezení položek účetní závěrky) a Českých účetních standardů pro některé vybrané účetní jednotky č. 701 až 710.

2.3.2. Zjištění skutečného stavu fyzickou a dokladovou inventurou.

Ve vnitropodnikové směrnici o inventarizaci majetku a závazků jsou stanoveny termíny pro fyzické inventury hmotného majetku a dokladové inventury u ostatního majetku a závazků včetně osob odpovědných za jejich provedení a složení inventarizačních komisí.

V případě přirozených úbytků zásob je třeba postupovat podle příslušného interního pokynu. Způsob tvorby normy přirozených úbytků je tímto pokynem prokazatelně doložen (technologickým propočtem a odbornou expertízou).

2.3.3. Vyčíslení inventarizačních rozdílů a jejich vypořádání.

Zabezpečit zaúčtování inventarizačních rozdílů do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků (a to včetně případných inventarizačních rozdílů k 31. 12., zjištěných až v průběhu měsíce ledna).

V případě nutnosti umožnit účast auditora při přípravě a vyhodnocení inventarizace majetku a závazků a namátkově i při provádění vlastních fyzických inventur.

Termín: dílčí termíny dle směrnice o inventarizaci

Odpovídá: předseda UIK

2.4. Ananalýza (navazuje na inventarizaci ).

Účetní jednotka zahrnuje do svých aktiv majetek za podmínek jestliže:

  • má k němu vlastnické právo,

  • jednotlivé položky aktiv lze ocenit ve smyslu zákona o účetnictví,

  • z majetku plyne organizaci budoucí prospěch.

2.4.1. Kontrola uplatnění realizačního principu se váže výhradně k hospodářské činnosti obce:

Podstata realizačního principu souvisí s okamžikem realizace, tj. okamžik zaúčtování realizovaných výkonů do výnosů. Z hlediska účetní závěrky je nutné věnovat pozornost v tomto směru lednovým fakturám, které byly vystaveny za výkony dodané v prosinci a tyto faktury zaúčtovat ještě do předcházející účetního období.

2.4.2. Vyúčtování kursových rozdílů.

Nutnost zúčtovat kurzové rozdíly je důsledkem požadavku stanoveného v zákoně o účetnictví - oceňovat devizové operace vedle korunové hodnoty také v cizích měnách. Korunovou hodnotu deviz a valut je třeba aktualizovat kurzem ČNB platným k 31. 12.

2.4.3. Kontrola časového rozlišení nákladů a výnosů u podnikatelské (tj. zdaňované) činnosti.

U časového rozlišení je třeba ověřit podmínku, zda účetní případy zúčtované na účtech 381 až 385 splňují podmínku, že je znám:

  • titul (účel),

  • přesná částka,

  • období, jehož se týkají.

Tyto podmínky musí být splněny současně, pokud nejsou, jedná se o rezervy nebo dohadné položky.

Zejména je nutno prověřit a zaúčtovat leasingové operace.

Časové rozlišení není nutno používat v případech:

  • jestliže se jedná o nevýznamné položky,

  • jde-li o pravidelně se opakující výdaje, popř. příjmy.

Konkrétní případy časového rozlišení musí být řešeny vnitřní směrnicí.

Termín: k 31. 12.

Odpovídá: ved. finanční účtárny

2.4.4. Vyúčtování dohadných položek u podnikatelské činnosti.

Dohadné položky splňují podmínku, že je znám titul (účel) a období, jehož se týkají, ale není známa přesná částka. Aktivních dohadných položek je třeba používat tam, kde výnosy přísluší do běžného roku, ale nelze je účtovat jako pohledávky (není známa přesná částka). Jde především o náhrady za škody od pojišťovny (tato položka je neopomenutelná u propočtu daně).

U dohadných účtů pasivních není přesně známa výše závazku. Jde zejména o nevyfakturované dodávky, náhrady škod placené organizací, předpokládané prémie a odměny vztahující se k běžnému roku (vyplácené až v následujícím roce), pokud není známa jejich přesná výše.

2.4.5. Tvorba a zúčtování rezerv na očekávaná rizika a ztráty v činnosti obce.

Zúčtování rezerv je nutno věnovat zvýšenou pozornost. Principy tvorby a čerpání rezerv jsou stanoveny vnitřní směrnicí. U zákonných rezerv je nutno přesně vycházet ze zákona o rezervách. Jde zejména o rezervy na opravy, jejichž tvorba a čerpání musí být řešena systémově. Také tvorba a čerpání případných ostatních rezerv musí vycházet z vnitřní směrnice. Zůstatek rezerv je třeba při inventarizaci k 31. 12. ověřit a jakoukoliv změnu řádně zdůvodnit. Účty rezerv nesmí mít aktivní zůstatek.

Termín: k 31. 12.

Odpovídá: vedoucí finanční účtárny

2.4.6. Tvorba a čerpání opravných položek.

Postup je stanoven vnitropodnikovou směrnicí o tvorbě a používání opravných položek, včetně opravných položek u pohledávek za činnosti obce.

Při poklesu hodnoty

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...