Ing. Anna Matoušková
1) Úvod (obecně)
Daň je nedobrovolná, povinná, vynutitelná a finančně nenávratná, zpravidla pravidelně se opakující platba ve prospěch veřejného rozpočtu bez nároku na ekvivalentní a přímé plnění z veřejného rozpočtu.
U každé daně pak zákon stanoví:
-
subjekt daně (poplatníka)
-
objekt (předmět) daně (zdanění)
-
způsob výpočtu základu daně
-
sazbu daně
-
způsob výpočtu daňové povinnosti
-
osvobození od daně (popř. slevy na dani)
-
nezdanitelné částky
-
způsob placení a splatnost daně
-
místo výběru daně
Daně je možné třídit podle různých hledisek, např. podle způsobu placení nebo podle objektu (předmětu zdanění).
Podle způsobu placení daní tvoří v ČR daňový systém:
- přímé daně
(včetně "bezúplatného příjmu", který zahrnuje příjmy získané dědictvím a darováním)
-
z nemovitých věcí (zákon č. 338/1992 Sb.)
-
z nabytí nemovitých věcí (zákon č. 340/2013 Sb.)
-
silniční (zákon č. 16/1993 Sb.)
- nepřímé daně
-
všeobecné
- -
z přidané hodnoty (zákon č. 235/2004 Sb.)
-
výběrové
- -
spotřební (zákon č. 353/2003 Sb.)
/z minerálních olejů, z lihu, z piva, z vína a meziproduktů a z tabákových výrobků/
- -
ekologické - k ochraně životního prostředí.
Daně se promítají jak do příjmové tak i do výdajové stránky rozpočtu obce.
2) Daně a příjmová část rozpočtu obce
Dle ustanovení § 7 odst. 1 písm. f) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, tvoří příjmy rozpočtu obce výnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona. Tímto zvláštním zákonem je zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní).
Zákon o rozpočtovém určení daní upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitých věcí a daně silniční a ustanovení § 4 odst. 1 stanoví, že daňové příjmy rozpočtů obcí tvoří
a) výnos daně z nemovitých věcí; příjemcem je ta obec, na jejímž území se nemovitost nachází,
b) podíl na 21,4 % z celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty,
c) podíl na 23,58 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, odváděné zaměstnavatelem jako plátcem daně podle zákona o daních z příjmů,
d) podíl na 23,58 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby, s výjimkou výnosů uvedených
pod písmenem c),
e) podíl na 23,58 % z 60 % celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob sníženého o výnosy uvedené v písmenech c) a d),
f) podíl na 23,58 % z celostátního hrubého výnosu daně z příjmů právnických osob, s výjimkou výnosů uvedených v písmenu h) a v § 3 odst. 1 písm. a),
g) daň z příjmů právnických osob v případech, kdy poplatníkem je příslušná obec,
s výjimkou daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby,
h) podíl na 1,5 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, odváděné zaměstnavatelem jako plátcem daně z příjmů, s výjimkou daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby.
Procento, kterým se obce, s výjimkou hlavního města Prahy, Plzně, Ostravy a Brna, (dále jen “ostatní obce“) podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1 písm. b) až f), se vypočte jako součet
a) poměru započtené výměry katastrálních území obce k celkové započtené výměře katastrálních území všech obcí, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,03,
b) poměru počtu obyvatel obce k počtu obyvatel všech obcí, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,10,
c) poměru počtu dětí a žáků navštěvujících školu zřizovanou obcí k počtu těchto dětí a žáků za všechny obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,07,
d) poměru násobku postupných přechodů, vypočteného pro obec pomocí koeficientů postupných přechodů, k součtu násobků postupných přechodů vypočtených za ostatní obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,80 a dále násobeného celkovým procentem, kterým se na části celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1
písm. b) až f) podílejí ostatní obce. Toto celkové procento, kterým se ostatní obce podílejí na části celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1 písm. b) až f), se stanoví pomocí zlomku, v jehož čitateli se uvede násobek přepočítacího koeficientu pro ostatní obce uvedený v příloze č. 3 k zákonu a celkového počtu obyvatel ostatních obcí, a ve jmenovateli součet násobků příslušných přepočítacích koeficientů uvedených v příloze č. 3 k zákonu a počtu obyvatel připadajících na hlavní město Prahu, Plzeň, Ostravu, Brno a na ostatní obce.
Koeficienty postupných přechodů a násobky postupných přechodů jsou stanoveny přílohou
č. 2 k zákonu o rozpočtovém určení daní:
Procento, kterým se hlavní město Praha, Plzeň, Ostrava a Brno podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1 písm. b) až f) se vypočte jako součet
a) poměru započtené výměry katastrálních území obce k celkové započtené výměře katastrálních území všech obcí, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,03,
b) poměru počtu obyvatel obce k počtu obyvatel všech obcí, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,10,
c) poměru počtu dětí a žáků navštěvujících školu zřizovanou obcí k počtu těchto dětí a žáků za všechny obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,07,
d) poměru násobku příslušného přepočítacího koeficientu uvedeného v příloze č. 3 k zákonu a připadajícího na hlavní město Prahu, Plzeň, Ostravu nebo Brno a počtu obyvatel hlavního města Prahy, Plzně, Ostravy nebo Brna k součtu násobků příslušných přepočítacích koeficientů uvedených v příloze č. 3 k tomuto zákonu a počtu obyvatel připadajících na hlavní město Prahu, Plzeň, Ostravu, Brno a na ostatní obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,80.
Přepočítací koeficienty jsou stanoveny přílohou č. 3 zákona o rozpočtovém určení daní:
Při stanovení počtu obyvatel obce pro účely propočtů podle předchozích odstavců se vychází ze stavu k 1. lednu běžného roku uvedeného v bilanci obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem k 1. lednu běžného roku.
Započtenou výměrou katastrálních území obce pro účely výše uvedených propočtů se rozumí výměra, která vychází z údajů Českého úřadu zeměměřického a katastrálního
k 1. lednu běžného roku, maximálně však výměra 10 ha na každého obyvatele obce.
Při stanovení počtu dětí a žáků se pro účely propočtů vychází z dokumentace škol vedené podle školského zákona, a to ze stavu k 30. září roku, který bezprostředně předchází běžnému roku, přičemž počtem dětí se rozumí počet dětí účastnících se předškolního vzdělávání a počtem žáků se rozumí počet žáků plnících povinnou školní docházku.
Součástí daňového příjmu podle odstavce 1 písm. g) § 4 není úhrada rozdílu mezi daní vyměřenou nebo dodatečně vyměřenou obci správcem daně a daní obcí přiznanou nebo dodatečně přiznanou ani příslušenství daně.
Ministerstvo…