dnes je 25.11.2024

Input:

č. 3453/2016 Sb. NSS, Řízení před soudem: osoba zúčastněná na řízení

č. 3453/2016 Sb. NSS
Řízení před soudem: osoba zúčastněná na řízení
Rozpočtová pravidla: porušení rozpočtové kázně; postavení Regionální rady soudržnosti
k § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění zákonů č. 320/2002 Sb., č. 421/2004 Sb., č. 138/2006 Sb. č. 270/2007 Sb. č. 477/2008 Sb. č. 281/2009 Sb. a č. 465/2011 Sb.
k § 34 odst. 1 soudního řádu správního
Regionální rada regionu soudržnosti rozhoduje v řízení o odvodu za porušení rozpočtové kázně dle § 22 odst. 11 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, jako veřejnoprávní subjekt, na který byl na základě zákona přenesen výkon veřejné správy; nemá proto v soudním řízení postavení osoby zúčastněné na řízení ve smyslu § 34 odst. 1 s. ř. s.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 5. 2016, čj. 10 As 177/2014-46)
Prejudikatura: č. 710/2005 Sb. NSS a č. 1479/2008 Sb. NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným INTERTOUR proti Ministerstvu financí o odvod za porušení rozpočtové kázně, o kasační stížnosti Regionální rady regionu soudržnosti Jihozápad.

Dne 27. 1. 2009 byla mezi žalobkyní na straně příjemce a Regionální radou regionu soudržnosti Jihozápad (dále jen „Regionální rada“) na straně poskytovatele uzavřena smlouva o podmínkách poskytnutí dotace z Regionálního operačního programu NUTS II Jihozápad na projekt „Revitalizace kulturní památky zámku Bystřice nad Úhlavou. V článku IX. smlouvy nazvaném „Porušení smluvních podmínek, nesrovnalosti a sankce je pod bodem [6] upraveno rozlišení nároku na vrácení příslušné částky vážící se k porušení rozpočtové kázně nebo smlouvy. V případě, že vztah mezi poskytovatelem a příjemcem bude soukromoprávního charakteru, nárok bude uplatňován podle soukromého práva, především v občanskoprávním řízení. V případě veřejnoprávního charakteru vztahu bude nárok na vrácení příslušné částky dotace uplatňován poskytovatelem postupem podle § 22 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. U žalobkyně byla v průběhu roku 2012 provedena série kontrol dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, s odkazem na zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, na základě kterých vydala Regionální rada dne 21. 5. 2013 platební výměr č. 12/2013 na odvod za porušení rozpočtové kázně.
Odvolání žalobkyně proti platebnímu výměru bylo zamítnuto rozhodnutím žalovaného ze dne 7. 2. 2014.
Proti rozhodnutí žalovaného podala žalobkyně žalobu u Krajského soudu v Českých Budějovicích. V průběhu řízení o žalobě bylo krajskému soudu doručeno podání Regionální rady, ve kterém oznámila, že hodlá uplatňovat práva osoby zúčastněné na řízení. Naplnění podmínek pro přiznání postavení osoby zúčastněné na řízení ve smyslu § 34 odst. 1 s. ř. s. spatřovala Regionální rada především v možném přímém dotčení jejich práv v důsledku případného zrušení rozhodnutí žalovaného, neboť odvod uložený žalobkyni za porušení rozpočtové kázně (v té době již exekučně vymáhaný) je ze zákona příjmem rozpočtu Regionální rady. V této souvislosti odůvodňovala Regionální rada potřebu uplatňování práv osoby zúčastněné na řízení rovněž možnými negativními důsledky odkladného účinku přiznaného žalobě a
Nahrávám...
Nahrávám...