č. 2847/2013 Sb. NSS, Veřejné zakázky: výše kauce
č. 2847/2013 Sb. NSS
Veřejné zakázky: výše kauce
k § 115 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákonů č. 417/2009 Sb. a č. 258/2011 Sb.
I. Pro určení výše kauce skládané s podáním návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele (§ 115 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách) se u veřejné zakázky na stravovací poukazy do nabídkové ceny veřejné zakázky nezapočítává částka odpovídající nominální hodnotě poptávaných stravovacích poukazů ani očekávaná provize získaná od třetích osob ze soukromých zdrojů, tj. od provozovatelů veřejných stravovacích zařízení. Tyto částky tedy netvoří součást základu pro výpočet kauce dle § 115 zákona o veřejných zakázkách.
II. Z povahy věci není vyloučeno, že názor Soudního dvora vyjádřený ve věci Auroux (C-220/05) o tom, že pro určení hodnoty veřejné zakázky na stavební práce je nutné vzít v úvahu celkovou hodnotu zakázky z pohledu potenciálního uchazeče (tedy i případné příjmy poskytnuté ze soukromých zdrojů), může být uplatněn i u veřejných zakázek na dodávky a služby.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 1. 2013, čj. 8 Afs 12/2012-46)
Prejudikatura: rozsudky Soudního dvora ze dne 6. 10. 1982, Cilfit a další (283/81, Recueil, s. 3415), a ze dne 18. 1. 2007, Auroux (C-220/05, Sb. rozh., s. I-385).
Věc: Akciová společnost Sodexo Pass Česká republika proti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, za účasti Státního zemědělského intervenčního fondu, o přezkum úkonů zadavatele, o kasační stížnosti žalovaného.
Osoba zúčastněná na řízení zveřejnila dne 27. 3. 2009 oznámení otevřeného zadávacího řízení za účelem zadání veřejné zakázky s názvem Výběr dodavatele stravovacích poukazů v nominální hodnotě 90 Kč. V daném řízení obdržela nabídky dvou uchazečů, žalobkyně a společnosti Accor Services CZ s. r. o. Jako nejvhodnější vybrala nabídku společnosti Accor Services CZ.
Žalobkyně poté podala žalovanému návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele dle § 113 a násl. zákona o veřejných zakázkách. Rozhodnutím ze dne 15. 9. 2009 žalovaný zastavil řízení o přezkoumání úkonů zadavatele dle § 118 zákona o veřejných zakázkách (v tehdy účinném znění).
Žalovaný vyhodnotil zakázku jako veřejnou zakázku na zprostředkovatelské služby. Pro určení předpokládané hodnoty veřejné zakázky je dle žalovaného určující výše provize, kterou vydavatel stravovacích poukazů obdrží, bez ohledu na to, zda ji obdrží od zadavatele či od třetích osob (např. stravovacích zařízení). Naopak nominální hodnota stravovacích poukazů není součástí předpokládané hodnoty veřejné zakázky. Dle žalovaného by podobnou situaci představovala např. veřejná zakázka na zprostředkování úvěru, kdy by předpokládanou hodnotu veřejné zakázky tvořily úroky za zprostředkování úvěru, případně další provize či poplatky, nikoli však samotná výše úvěru. V šetřeném případě zadavatel nezahrnul do přepokládané hodnoty veřejné zakázky provizi od třetích osob, zahrnul do ní však nominální hodnotu stravovacích poukazů. V důsledku tohoto postupu zadavatel zvolil nejpřísnější režim - nadlimitní zadávací řízení. Žalovaný se tak nezabýval tím, jakým režimem by se zadavatel řídil, kdyby zahrnul do přepokládané hodnoty veřejné zakázky…