dnes je 26.12.2024

Input:

č. 2738/2013 Sb. NSS, Obecně závazné vyhlášky obcí: veřejně přístupný podnik

č. 2738/2013 Sb. NSS
Obecně závazné vyhlášky obcí: veřejně přístupný podnik
k § 10 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona č. 313/2002 Sb.
Veřejně přístupným podnikem podle § 10 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, je taková akce, která je určena blíže neurčenému okruhu účastníků (návštěvníků), tj. všem obyvatelům bez rozdílu, byť po splnění určitých obecných podmínek (nejčastěji zaplacení vstupného, překročení určité věkové hranice či výšky v případě atrakcí zábavních parků atd.). Naproti tomu u soukromé akce je okruh účastníků již dopředu vymezen a tyto účastníky lze již před konáním akce individualizovat. Soukromé akce jsou typicky vázány na pozvání, které je určeno jen určitému okruhu osob (např. členům občanského sdružení).
(Podle rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 13. 6. 2012, čj. 15 A 32/2010-76)
Věc: M. Š. proti Krajskému úřadu Ústeckého kraje o uložení pokuty.

Městský úřad Louny (správní orgán I. stupně) uložil dne 8.1. 2010 žalobci pokutu ve výši 45 000 Kč podle § 58 odst. 4 obecního zřízení za porušení čl. 2 odst. 1 obecně závazné vyhlášky města Louny č. 2/2009, o stanovení závazných podmínek pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných kulturních podniků včetně tanečních zábav a diskoték a jiných kulturních akcí v rozsahu nezbytném k zajištění veřejného pořádku ve městě Louny (dále jen „vyhláška“). Toho se žalobce dopustil tím, že dne 25. 10. 2009 ve 3.45 a dne 1. 11. 2009 ve 2.30 na diskotéce Impérium v Lounech pokračoval v hudební produkci, ačkoliv tato byla v uvedených dnech povolena vyhláškou jen do 2.00.
Žalobce se proti tomuto rozhodnutí odvolal, žalovaný však rozhodnutím ze dne 4. 3. 2010 jeho odvolání zamítl.
U Krajského soudu v Ústí nad Labem podal žalobce žalobu, v níž kromě jiného argumentoval tím, že v jeho případě se jednalo o soukromou akci, na kterou předmětná vyhláška nedopadala. Neztotožnil se s názorem žalovaného, že zvolil jen jiný druh vybírání vstupného prostřednictvím klubových karet, přičemž se jednalo o návštěvníky z řad veřejnosti. V posuzovaném případě byli na diskotéku vpuštěni jen členové klubu, kteří se prokázali klubovými kartami. Dle žalobce bylo plně na jeho rozhodnutí, zda např. svým známým a blízkým kartu daroval a ostatním zájemcům kartu prodal.
Krajský soud při jednání provedl mimo jiné důkaz zprávou Ochranného svazu autorského (dále jen „OSA“) ze dne 15. 5. 2012, důkaz přiloženými kopiemi návrhu na uzavření licenční smlouvy ze dne 7. 12. 2009 a důkaz fotografiemi vstupu diskotéky Impérium pořízených dne 14. 6. 2009 z přestupkového spisu Městského úřadu Louny v jiné věci žalobce.
Krajský soud v Ústí nad Labem žalobu zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Nejprve je třeba vymezit, co je možno rozumět pod pojmem „veřejně přístupný“ uvedeným v § 10 písm. b) obecního zřízení a potažmo i v čl. 2 odst. 1 vyhlášky, která jako podzákonný předpis uvedené ustanovení obecního zřízení provádí.
Soud má za to, že veřejně přístupnou je taková akce či podnik, která je určena blíže neurčenému okruhu účastníků (návštěvníků), tj. všem obyvatelům bez rozdílu, byť po splnění určitých obecných podmínek (nejčastěji zaplacení vstupného,
Nahrávám...
Nahrávám...