dnes je 27.12.2024

Input:

č. 2496/2012 Sb. NSS, Veřejné zakázky: přezkum úkonů zadavatele; podání námitek

č. 2496/2012 Sb. NSS
Veřejné zakázky: přezkum úkonů zadavatele; podání námitek
k § 110 odst. 3 a § 114 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách*)
Podal-li stěžovatel zadavateli námitky až po uzavření smlouvy na plnění veřejné zakázky zadané formou jednacího řízení bez uveřejnění, nebyly takové námitky podány řádně (ve lhůtě podle § 110 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění účinném do 31.12.2009). Jestliže následně stěžovatel v téže věci podal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže návrh na přezkoumání úkonů zadavatele, je Úřad povinen řízení o tomto návrhu zastavit podle § 114 odst. 3 zákona o veřejných zakázkách, neboť byl podán osobou neoprávněnou. To však neznamená, že by přezkum úkonů zadavatele ve vztahu k pochybením, která byla v takovém návrhu na zahájení řízení namítána, měl být navždy vyloučen. Podle § 114 odst. 3 in fine zákona, o veřejných zakázkách je totiž úřad v situaci, kdy má důvodné podezření, že došlo k porušení zákona o veřejných zakázkách, povinen zahájit správní řízení z moci úřední. Pojem „důvodné podezření“ je v tomto případě třeba vykládat široce, a k zahájení řízení je tak zásadně postačující určitá pochybnost o tom, zda zadávací řízení probíhalo v souladu se zákonem.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 24. 11. 2010, čj. 62 Ca 83/2008-98)
Prejudikatura: rozsudky Soudního dvora ze dne 5. 4. 1979, Ratti (C-148/78, Recueil, s. 1629),**) ze dne 8. 10. 1987, Kolpinghuis Nijmegen (80/86, Recueil, s. 3969), ze dne 18. 12. 1997, Inter-Environnement Wallonie (C-129/96, Recueil, s. I-7411),***) ze dne 28. 1. 2010, Uniplex (C-406/08) a rozsudek velkého senátu ze dne 4. 7. 2006, Adeneler a další (C-212/04, Sb. rozh., s. I-06057).
Věc: FELA Management AG proti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, za účasti 1) společnosti s ručením omezeným Kapsch Telematic Services, 2) společnosti s ručením omezeným Kapsch TrafficCom Construction and Realization, 3) akciové společnosti Asseco Czech Republic a 4) státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR, o ochranu hospodářské soutěže.

Zadavatel (Ředitelství silnic a dálnic ČR, státní příspěvková organizace) zahájil zadávací řízení na veřejnou zakázku „Dodávka rozhraní pro telematické aplikace a poskytování služeb souvisejících s jeho následným provozem“ formou jednacího řízení bez uveřejnění na základě výzvy ze dne 17. 12. 2007. Zadavatel vyzval k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění sdružení společností Kapsch TrafficCom AG, Kapsch, s. r. o., Kapsch BusinessCom AG, Kapsch CarrierCom AG, Kapsch Telematic Services, spol. s r. o., Kapsch
TrafficCom Construction and Realization, spol. s r. o., a Asseco Czech Republic, a. s. Dne 27. 12. 2007 uzavřel zadavatel s tímto sdružením smlouvu na předmět plnění veřejné zakázky. Smlouva byla uzavřena ve formě dodatku ke dříve uzavřené smlouvě na dodávky ve výběrovém řízení na tzv. elektronické mýtné. Dne 3. 3. 2008 uveřejnil zadavatel oznámení o uzavření smlouvy v informačním systému o veřejných zakázkách.
Dopisem ze dne 7. 3. 2008, doručeným zadavateli dne 18. 3. 2008, podal žalobce námitky. Dopisem ze dne 28. 3. 2008 zadavatel žalobci sdělil, že o
Nahrávám...
Nahrávám...